Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Listmania /

Maak kennis met de vakjury van de allereerste Renate Dorrestein Prijs

door Hebban Crew 13 reacties
De Renate Dorrestein Prijs 2023 is een schrijfwedstrijd voor literaire verhalen, die in 2023 voor de eerste keer wordt georganiseerd. Tot en met zondag 25 juni kunnen verhalen ingestuurd worden, waarna de voorselectie zich over de inzendingen zal buigen. De hoogst gewaardeerde verhalen gaan door naar de vakjury, die de winnaars en vier runners-up selecteert.

De Renate Dorrestein Prijs is een gejureerde schrijfwedstrijd met feedback voor alle deelnemers, een geldprijs van € 1000 en eeuwige roem voor de winnaar. Als bonus worden de vijf beste verhalen in een Hebban ebook gepubliceerd. Stichting Renate Dorrestein stelt bovendien een extra prijs ter beschikking: de winnaar krijgt de gelegenheid om de Renate Dorrestein Suite te gebruiken als inspirerende schrijfplek.

Renate Dorrestein

Renate Maria Dorrestein (25 januari 1954 - 4 mei 2018) was journalist, auteur en feministe. Haar romans werden genomineerd voor vele literaire prijzen en ze ontving de Annie Romein-prijs voor haar gehele oeuvre. Dorrestein schreef zowel het Boekenweekgeschenk 1997, Want dit is mijn lichaam, als het Boekenweekessay 2008, Laat me niet alleen. Haar werk is in vijftien talen vertaald.

Auteursafbeelding: © Frank Ruiter

De finalejury


Debbie van der Zande
Hebban Crew

Mijn naam is Debbie van der Zande, ik ben sinds de start van Hebban in mei 2014 redacteur in de Hebban Crew. Naast Hebban ben ik scout bij African Literary Agency voor de 'speculatieve fictie'-tak en ik zat twee jaar in Mezza’s boekenpanel (en heb dat kort geleden ingewisseld voor andere, nog niet geopenbaarde plannen). Ik woon in Groningen met vriendlief, drie rescuehonden en een oude, stekeblinde kat die Pindabeer heet. Ons huis is bedolven onder de boeken en planten en ik vind niets heerlijker dan lezen en nieuwe boeken, verhalen en auteurs ontdekken.

Inmiddels ben ik al negen jaar onderdeel van de Hebban Crew en ik heb me zelden verveeld in deze dynamische en veeleisende baan. Geen jaar is hetzelfde en dat maakt het een verrassende en uitdagende functie. Wat ben ik blij dat we onder de noemer Renate Dorrestein Prijs nu ook op zoek gaan naar de mooiste literaire verhalen. Dorrestein had zo’n soepele en intelligente schrijfstijl. Haar bijna vijftig jaar oude verhalenbundeltje Voorleesboek voor planten heeft me doen bulderen van het lachen en genieten van haar maatschappijkritiek. Korte verhalen zijn een niet zo stille liefde van mij en ik kijk ernaar uit om te ontdekken welke vijftien geweldige verhalen de lezersjury aan ons overhandigt.

Mijn schrijftip
Ik hoop dat de navelstaarderige verhalen over moeilijke levens en jeugden wat achterwege blijven en dat de gedurfde vormen, thema’s en keuzes het inzendformulier instromen. Denk bij het schrijven van je verhaal niet aan jezelf en je moeder als doelgroep, maar aan die lezer. Die moet je verhaal boeiend vinden en tot het einde willen doorlezen, ook als ze jou niet kennen. Wil je wel iets van jezelf of iets uit je leven of geschiedenis verwerken in je verhaal, bedenk dan hoe je dat kunt doen op een literaire manier, op een wijze die spannend is, die jou uitdaagt, die niet een rechtlijnig verhaal van een nare ervaring vertelt. Want ook al zijn jouw jeugd, jouw leven, jouw ervaringen ontzettend relevant voor jou en is het heel belangrijk om dingen goed te verwerken en hoort je verhaal vertellen bij die verwerking, het maakt niet altijd een goed literair verhaal, dat interessant is om te lezen voor anderen.


Anne Oerlemans
Hebban-recensent

Ik ben al een hele tijd betrokken bij Hebban als recensent en Hebban Teamlid, ook maak ik steeds vaker interviews met leuke auteurs. Als cultuur- en literatuurwetenschapper vind ik het heerlijk om literatuur te recenseren en literaire trends te ontdekken, ook houd ik ervan om nieuwe stemmen in de literatuur te ontdekken. Tijdens mijn studie werkte ik in de boekhandel en de bibliotheek. Mijn kennis en vooral mijn liefde voor lezen zet ik dan ook graag in als jurylid van de Renate Dorrestein Prijs. Naast mijn baan als uitgever bij een wetenschappelijke uitgeverij doe ik als buitenpromovendus Letterkunde onderzoek naar het literaire bedrijf en literaire prijzen in Nederland. Eerder was ik jurylid voor de Hebban Debuutprijs in 2021 en 2022. Mijn leven bestaat dus vooral uit boeken, het boekenvak, lezen en nóg meer boeken. Wanneer ik niet met mijn neus in de boeken of verhalen zit, speel ik graag klarinet met mijn orkest of ben ik buiten aan het wandelen. Ik kijk uit naar alle inzendingen!

Mijn schrijftip
Ritme is belangrijk, voor muzikanten zoals ik, maar het maakt ook zeker een wereld van verschil bij het lezen. Lees je tekst daarom hardop voor (aan jezelf of aan anderen), zo ontdek je direct waar de haperingen of moeilijkheden zitten. Wat leest nét niet helemaal lekker en welke prachtige constructies vliegen zó je strot uit? Voorlezen en voorlezen en voorlezen, daarna herschrijven en herschrijven en herschrijven, net zolang tot elk woord op precies de juiste plek staat.


Koen Caris
Winnaar Hebban Debuutprijs 2022

Ik ben schrijver van proza en theaterteksten, en werk daarnaast af en toe als schrijfcoach en vertaler. Mijn debuutroman Stenen eten won vorig jaar de Hebban Debuutprijs en behaalde de shortlist van Beste Boek voor Jongeren. Het is een eer om nu zelf plaats te nemen in een Hebban-jury. Het kortverhaal is misschien wel het moeilijkste prozagenre, maar daardoor ook het meest bevredigende. Hoe kun je in weinig woorden iets waarachtigs aanstippen, hoe klein ook, over het leven? Het mooiste aan korte verhalen vind ik hoe ze precisie belonen, zowel van de lezer als de schrijver. Elke alinea, elke zin, elk woord doet ertoe. Ik wens alle deelnemers heel veel succes en (vooral) plezier!

Mijn schrijftip
Voor veel prozaschrijvers zijn dialogen misschien wel het moeilijkste onderdeel van schrijven. Terwijl ze zo essentieel zijn voor het ritme, de hartslag, van je verhaal. Een gouden tip, die mij altijd helpt: gebruik dialoog niet primair om je plot verder te brengen, maar eerder om je personages kleur en diepte te geven. De beste dialogen dienen drie doelen: ze brengen het verhaal verder, ze onthullen iets over de personages, en ze ontwikkelen de verhouding tússen de personages.


Annette Portegies
Uitgever bij Querido Facto

Drie decennia in de uitgeverij zijn voorbij gevlogen – en met een beetje geluk kan ik nog minstens een decennium mee. Ik studeerde Nederlandse taal en letterkunde in Leiden en begon direct na mijn afstuderen als bureauredacteur bij Amsterdam University Press. Daarna werkte ik onder meer als redacteur bij Prometheus/Bert Bakker en als uitgever bij Meulenhoff en Querido. Als medeoprichter van de Querido Academie, die schrijfcursussen en masterclasses van schrijvers verzorgt, mocht ik samenwerken met Renate Dorrestein, de naamgever van deze wedstrijd. Inmiddels ben ik uitgever van Querido Facto en schrijf ik regelmatig over literatuur.

Mijn schrijftip
Wie geen talent heeft, zal nooit een goede schrijver worden. Maar wie wél talent heeft, kan een betere schrijver worden door veel te lezen. Analyseer de stijl die andere schrijvers hanteren – maar bedwing jezelf vervolgens om die schrijvers te imiteren, want de literatuur is niet gebaat bij een tweede Reve, een tweede Grunberg, een tweede Daanje of tweede Dorrestein: de jury van deze wedstrijd is op zoek naar een unieke stem, de jouwe.


Harminke Medendorp
Zelfstandig redacteur

Sinds 2013 werk ik als zelfstandig redacteur fictie, non-fictie en poëzie. Hiervoor was ik hoofdredacteur bij Uitgeverij Podium en kinderboekenredacteur bij Van Goor. Tot mijn geluk mocht ik jarenlang samenwerken met Renate Dorrestein. Behalve schrijver van geweldige romans en aanstekelijke boeken over schrijverschap, was Renate zeer geïnteresseerd in debuten en ze liet het niet na om beginnende schrijvers een opkontje te geven – zij wist uit eigen ervaring hoezeer iemand dat op weg kan helpen. Ik vind het daarom bijzonder eervol om deel uit te maken van de jury van de Renate Dorrestein Prijs. De afgelopen jaren begeleidde ik het werk van onder anderen de schrijvers Nina Polak, Tommy Wieringa, Shula Tas, Sien Volders, Ish Ait Hamou, Maike Meijer, Arjen van Veelen en Wilfried de Jong. Ik ben een groot liefhebber van het korte verhaal en zeer benieuwd naar de shortlist van de lezersjury.

Mijn schrijftips
1) Iedere schrijver heeft een eigen stem. Probeer geen schrijfstijl te kopiëren, maar vind je eigen verteltoon en bovenal: ritme. 2) Voor Renate Dorrestein begon een verhaal altijd bij een plek, een plaats van handeling. Voor andere schrijvers begint het te stromen bij een personage, een uitspraak of een verwondering. Zoek naar een startpunt dat meteen veel in beweging zet. 3) Schrijf een verhaal dat alleen jij zo kunt schrijven. Het hoeft geenszins autobiografisch te zijn, als de vertelling maar waarachtig en zintuigelijk is. Ga hierin verder dan je aanvankelijk durft. 4) Houd in een kort verhaal het aantal locaties beperkt. De kracht van literatuur is dat fysieke verplaatsingen vaak niet nodig zijn. 5) Tot slot: schrijf in alle vrijheid en gooi deze tips direct overboord.

De Renate Dorrestein Prijs

De Renate Dorrestein Prijs is een gejureerde schrijfwedstrijd met feedback voor alle deelnemers, een geldprijs van € 1000 en eeuwige roem voor de winnaar. Als bonus worden de vijf beste verhalen in een Hebban ebook gepubliceerd. Inzenden kan vanaf 1 juni tot en met zondag 25 juni 2023. De uitreiking vindt plaats in september 2023.

Lees meer over de Renate Dorrestein Prijs



Over de auteur

Hebban Crew

2543 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Maak kennis met de vakjury van de allereerste Renate Dorrestein Prijs