Hebban vandaag

Interview /

Maarten Kooijman: 'Debuterende schrijvers en een "debuterend" bedrijf leek me een goede match'

door Wilke Martens 6 reacties
De Hebban Debuutprijs heeft een nieuwe sponsor: Looplabb. Het Amsterdamse leesbrillenmerk wil niet alleen kwalitatieve én mooie leesbrillen maken, maar ook bijdragen aan leesbevordering. Hebban.nl sprak met oprichter Maarten Kooijman over hoe ze dat willen gaan doen, wat de overeenkomsten zijn met debutanten en wat hij zelf in de kast heeft staan.

Looplabb wil meer zijn dan alleen een leesbrillenmerk, zo vertelt oprichter Maarten Kooijman in hun Amsterdamse kantoor. 'Onze leesbrillen zijn niet alleen modieus en van hoge kwaliteit, maar er zit meer gelaagdheid achter het concept. Wat mij betreft is het "klant is koning"-gevoel door de vluchtigheid van deze tijd te veel verloren gegaan. Dat willen wij graag teruggeven. Ook willen we al langer iets doen op het gebied van lezen. Maar weinig leesbrillenmerken verdiepen zich in het daadwerkelijke lezen, terwijl het daar bij een leesbril juist om gaat!'

Looplabb wil dat expliciet uitdragen. Zo zijn om te beginnen de modellen vernoemd naar klassieke literaire werken, zoals Lolita of Faust. 'Onze brillen worden niet alleen online verkocht, maar ook in boekwinkels. Toen we op het idee kwamen om de modellen te vernoemen naar boektitels, vroegen we boekverkopers om ons te helpen. Ook andere literatuurliefhebbers hebben we om hun mening gevraagd. Het was niet altijd gemakkelijk om een passende titel te vinden en het leverde soms een interessante discussie op.'

Bij literaire namen voor de brillen blijft het niet, als het aan Kooijman ligt. 'We geven zo nu en dan al een boek weg,' zegt hij, 'maar we willen de link met lezen in de toekomst nog groter maken. Ik ging nadenken over de mogelijkheden om iets te doen met lezen en uiteindelijk kwam ik bij Hebban.nl en de Hebban Debuutprijs. Dat wilde ik graag sponsoren, want debuterende schrijvers en een "debuterend" bedrijf leek me wel een goede match.'

De brillen in gerold

Kooijman is min of meer bij toeval de brillenwereld ingerold. 'Vijf jaar heb ik op Curaçao gewoond en vijftien jaar in Zuid-Spanje, waar ik makelaar was,' vertelt hij. 'Toen het in 2008 slechter ging met de economie, ontmoette ik een man die actief was in de optiekbranche. Hij bood me na een aantal gesprekken een baan aan als zijn rechterhand. Ik had geen idee wat ik in die branche te zoeken had, het stond zo ver af van mijn ervaring, maar ik besloot om het een jaar te proberen omdat ik toch wel nieuwsgierig was en het financiële zekerheid bood.'

'Ik wil brillen creëren waar je misschien ook nog een complimentje over krijgt. Onze doelgroep is niet oud en wil ook niet zo gezien worden.'

Uiteindelijk heeft Kooijman elf jaar voor dat bedrijf gewerkt. Toen het werd overgenomen door een Amerikaanse ondernemer, besloot hij verder te kijken. 'Ik had al die tijd met veel plezier gewerkt, dus ik wilde doorgaan met brillen,' vertelt hij. 'Ik koos voor leesbrillen omdat iedereen er vroeg of laat mee te maken krijgt. Vanaf je vijftigste wordt je netvlies minder flexibel en wordt het lastiger om van dichtbij scherp te zien. Een leesbril is dan de oplossing, maar veel mensen voelen zich meteen oud als ze een leesbril nodig hebben. Daarom wilde ik een leesbrillenmerk opzetten zonder stoffig imago. Ik wil brillen creëren waar je misschien ook nog een complimentje over krijgt. Onze doelgroep is niet oud en wil ook niet zo gezien worden. Een passende leesbril helpt daarbij.'

Design én kwaliteit

Niet alleen het design is belangrijk voor Looplabb, maar ook de kwaliteit. 'Innovatie is voor ons erg belangrijk,' zegt Kooijman. 'Om die reden hebben we het woord "lab" opgenomen in de naam. In het laboratorium worden voor ons nieuwe lenzen ontwikkeld, we werken met nieuwe materialen. Zo introduceren we binnenkort een computerbril die maar liefst 80 procent van het schadelijke blauwe licht filtert, terwijl dat in huidige gangbare modellen maar 40 procent is. Vooral voor kinderen die veel achter telefoons en tablets zitten is het belangrijk om hun ogen te beschermen.'

Duurzaamheid is een derde belangrijke pijler voor het bedrijf. 'We zijn van vijftien verschillende modellen – in alle kleuren en sterktes – teruggegaan naar vijf modellen om onnodige voorraad en verspilling tegen te gaan,' legt Kooijman uit. 'Tot nu toe worden onze brillen in China gemaakt, maar we laten momenteel twee modellen in Italië maken. Door de coronacrisis realiseerden we ons dat het verstandig is om dichterbij te produceren, maar het is natuurlijk ook beter voor het milieu. Daarnaast willen we dat tegen het einde van het jaar onze brillen voor ten minste 60 procent van biologisch afbreekbaar materiaal zijn gemaakt. We hebben niet de ambitie om het grootste leesbrillenmerk in Europa te worden, maar we doen er alles aan om voor ons gevoel het beste merk neer te zetten dat we kunnen zijn.'

Fervent lezer

Als oprichter van een leesbrillenmerk, dat ook nog eens de Hebban Debuutprijs gaat sponsoren, moet Kooijman wel affiniteit met lezen hebben. 'Natuurlijk is naamsbekendheid een van de redenen om de Hebban Debuutprijs te sponsoren,' geeft Kooijman toe. 'Maar ik ben zelf ook een fervent boekenlezer. En ik vind leesbevordering belangrijk. Ik heb twee jonge dochters: als ik niet oplet zitten ze alleen maar achter het scherm. Ik probeer hen te motiveren om te lezen, of het nou de Donald Duck is, of een paardenblad of een kinderboek. Lezen – wat dan ook – is goed voor hun ontwikkeling en hun woordenschat.'

'Ik ben zelf ook een fervent boekenlezer. En ik vind leesbevordering belangrijk.'

Zelf leest Kooijman van alles, van biografieën tot thrillers. 'Mijn moeder heeft onlangs de boekenkast van mijn vader opgeruimd, die enkele jaren geleden overleed. Ik wilde die boeken graag hebben, omdat ik het mooi vind om te lezen wat hij las. Maar ik lees ook graag biografieën, bijvoorbeeld van Elon Musk of Barack Obama. Ik wil graag weten wie die personen zijn. En voor het slapengaan lees ik ook altijd even om te ontspannen, favoriet is dan bijvoorbeeld een thriller van Tess Gerritsen of Nicci French.'

Debuterend jurylid

Als onderdeel van de sponsoring, neemt Kooijman straks plaats in de jury voor de Hebban Debuutprijs. En ook al leest hij behoorlijk wat, romans beoordelen als jurylid is nieuw voor hem. 'Ik denk dat ik er het beste heel blanco in kan gaan,' zegt hij. 'Ik zal letten op de schrijfstijl, het woordgebruik, en of je wordt meegenomen in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Maar het gaat denk ik vooral om het gevoel dat een verhaal me geeft. Ik kijk ernaar uit om de genomineerde boeken deze zomer te gaan lezen.'

Tot die tijd moeten we het nog even met andere boeken doen. 'Onlangs heb ik Een gevaarlijk fortuin van Ken Follet gelezen,' vertelt Kooijman. 'Dat was een van de boeken uit mijn vaders collectie. Ik vond het heel erg goed. Het speelt zich af in het Londen van de achttiende eeuw en je wordt echt in die tijd meegenomen. Dat komt denk ik vooral door de levendige details, zoals de lantaarns die ’s avonds handmatig worden aangestoken. Voor mij speelde het natuurlijk een rol dat mijn vader het ooit had gelezen, maar ik vond de plot en personages erg intrigerend. Wat mij betreft een aanrader voor jong en oud.'

Genoemde boeken



Over de auteur

Wilke Martens

74 volgers
73 boeken
4 favoriet


Reacties op: Maarten Kooijman: 'Debuterende schrijvers en een "debuterend" bedrijf leek me een goede match'

 


Gesponsorde boeken