×

Recensie: De kwetsbare kant van personages

door Hebban Crew
Lynette Noni is in thuisland Australië al een gevierd auteur. Haar nieuwste boek 'De genezer van Zalindov' is het eerste dat naar het Nederlands wordt vertaald. Hebban-recensent Demi las de Young Adult-fantasyroman en beoordeelde het met vier sterren: 'Noni [weet] een boeiende setting te creëren in Zalindov met personages om wie je om geeft.'

De genezer van Zalindov

Lynette Noni

De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen.

Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, water, vuur en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden. Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: 'Hou haar in leven. We komen eraan.'

De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.

In 2021 verschenen bij uitgeverij De Boekerij en vertaald door de Vertaalzusjes.

Lynette Noni is een Australische bestsellerauteur van fantasyboeken. In 2018 werd haar boek Whisper uitgeroepen tot beste Australische YA-roman van het jaar. Inmiddels zijn er 100.000 boeken van haar hand verkocht. Naast haar eigen werk is ze ook coauteur met bestsellerauteur Sarah J. Maas. Ze woont in de kustregio van Australië.

Recensie: Bekende opzet, maar goed uitgewerkte personages en plottwisten ****

Door Demi Schoonenberg

De genezer van Zalindov is het eerste deel van een nieuwe trilogie van Lynette Noni en is vertaald door de Vertaalzusjes. Het is de eerste serie van deze auteur die we in Nederlandse vertaling mogen ontvangen.

Kiva is een zeventienjarig meisje dat al tien jaar lang zit opgesloten in Zalindov, een gevangenis waarin gevangenen uit verschillende landen terechtkomen en bijna nooit meer uitkomen. Ze is de hoofdgenezer van de gevangenis en kerft ook de Z van Zalindov in de huid van alle nieuwe gevangenen - mede de reden waarom de meeste gevangenen haar haten. Ze wacht tot haar familie haar komt bevrijden, maar dan wordt niemand minder dan de Rebellenkoningin binnengebracht met één dringende boodschap van haar familie erbij: 'Hou haar in leven. We komen eraan.'

De Rebellenkoningin is erg ziek en moet noodgedwongen meedoen aan de Vier Elementproeven die niemand ooit heeft overleefd. De persoon die dat wél zou lukken verdient zijn of haar vrijheid terug. Volgens de regels mag echter ook een kampioen van de desbetreffende gedwongen deelnemer de Proeven op zich nemen, en in een vlaag van wanhoop biedt Kiva aan mee te doen in de naam van de Rebellenkoningin.

Het tempo van het boek is goed en de actie wordt afgewisseld met welkome aandacht voor de personages en hun onderlinge relaties en problemen.

Kiva is daarmee de typische Young Adult-hoofdpersoon die tegen haar zin in een gevaarlijk spel wordt gesleept en een onwaarschijnlijke held wordt. Samen met medegevangene Tipp (die als een klein broertje voor haar is), een vrouwelijke bewaker genaamd Naari en nieuwe gevangene Jaren baant Kiva zich een weg door het harde leven in de gevangenis dat voor Kiva nog moeilijker wordt met de Proeven en een mysterieuze opkomende buikziekte die gevangenen met bosjes tegelijkertijd velt. Als genezer begint Kiva een onderzoek naar de oorzaak, met een onthulling die de spanningen in de gevangenis nóg meer op scherp stelt.

De Proeven zorgen voor een welkome spanning, met daartussen wat adempauze wanneer Kiva op onderzoek uitgaat om de heersende ziekte te proberen te genezen. Het tempo van het boek is goed en de actie wordt afgewisseld met welkome aandacht voor de personages en hun onderlinge relaties en problemen. Noni gebruikt iets te veel herhaling in haar werk (de boodschappen die Kiva ontvangt van haar familie worden elk hoofdstuk bijna wel herhaald, soms zelfs meerdere keren), maar afgezien daarvan is haar schrijfstijl prettig en beeldend genoeg om de lezer te boeien. Noni’s sterke kant is de uitwerking van de kwetsbare kant van haar personages die veel te verduren krijgen in de gevangenis, maar altijd steun hebben aan elkaar:

'Bied nooit je excuses aan omdat je van iemand houdt. Ook niet als het pijn doet. Vooral niet als het pijn doet.'

De opzet van het verhaal en de motivaties van de personages zijn misschien niet vernieuwend in het Young Adult-genre, maar desondanks weet Noni een boeiende setting te creëren in Zalindov met personages waar je om geeft. Daarnaast zorgen de rap opvolgende plottwisten op het einde ervoor dat je na de laatste bladzijde het liefst meteen terug wil bladeren om bepaalde stukjes opnieuw te lezen met de nu opgedane kennis in je achterhoofd. Ook wordt de nieuwsgierigheid naar het volgende deel gewekt met een cliffhanger die voor veel lezers als een bom zal inslaan en de indruk wekt dat er nog een veel spannender vervolg belooft te komen.

Demi Schoonenberg studeerde Engelse Taal en Cultuur op de Radboud universiteit in Nijmegen en volgt nu de master Letterkunde (specialisatie: Literair Bedrijf). Na haar studie zou ze in het boekenvak willen werken en/of als ondertitelaar. Haar favoriete genres zijn fantasy, horror en YA.

Meer recensies van Demi: