×

Recensie: 'De plot is origineel en de vaart zit erin'

In het dagelijks leven is thrillerauteur Max van Olden advocaat, en dat zie je terug in zijn boeken. In de stijl van John Grisham schrijft hij spannende boeken over het Nederlandse rechtssysteem. Hebban-recensent Ann beoordeelde 'Het zwarte dossier' met 3 sterren. 'De plot is origineel en de vaart zit erin, maar hier en daar lijkt het een beetje gekunsteld.'

In 2020 verschenen bij Ambo|Anthos

Het zwarte dossier van Max van Olden

Riemke staat er alleen voor met haar zoontje Nils. Nadat haar relatie op de klippen is gelopen bleef ze achter met schulden. Bij een advocatenkantoor op de Zuidas krijgt ze de kans haar carrière nieuw leven in te blazen, maar ze stapelt fout op fout. Ontslag dreigt, maar als ze de zaak van ‘het zwarte dossier’ tot een goed einde kan brengen, maakt ze een kans.

Het zwarte dossier is een onmogelijke klus, die geklaard moet worden onder stevige tijdsdruk en onder bedreiging van een onderwereldfiguur die vanuit de gevangenis invloed wil uitoefenen. Riemke ziet zich genoodzaakt met Nils onder te duiken, haar collega’s moeten haar verdwijning verklaren tegenover de pers. Wat begon als een gewone werkdag eindigt in een strijd op leven en dood.

Max van Olden is een literaire alleseter: leest literatuur, thrillers en non-fictie. In oktober 2015 debuteerde hij met Lieve edelachtbare, een met de Schaduwprijs bekroonde legal thriller over een advocate die een affaire begint met een oudere man. In 2017 volgde De juiste man, een psychologische thriller over een ingenieus opgezette wraakactie en in juni 2020 verscheen de thriller Het zwarte dossier, die gaat over advocaat-stagiaire Riemke die aan een ultieme test wordt onderworpen waarmee ze haar carrière kan redden. In het dagelijks leven werkt Max als advocaat.

Recensie: Spanning wint het van geloofwaardigheid ***

Door Ann Busquart

Als Max van Olden een thriller schrijft, zijn de verwachtingen hooggespannen. Met zijn debuut, Lieve edelachtbare, kaapte hij in 2016 de Schaduwprijs weg en zijn tweede thriller – De juiste man – haalde de longlist van De Gouden Strop. De vraag is of deze derde thriller op evenveel lof zal mogen rekenen.

Het 'zwarte dossier' slaat op een klus die stagiair-advocate Riemke toegewezen krijgt. Dit dossier tot een goed einde brengen is voor haar noodzakelijk om bij advocatenkantoor Lewis Legal te kunnen blijven werken. Hoewel haar expertise vooral bij familierecht ligt, is deze klus van een heel ander kaliber. Haar cliënt Sjoerd Tervoort meent dat hij bedreigd wordt door een onderwereldfiguur die zijn straf uitzit in de gevangenis. De crimineel in kwestie, Novak Petroviç, staat op het punt een dichtbundel uit te geven die hij in de gevangenis geschreven heeft. Volgens Tervoort bevat deze dichtbundel aanwijzingen om hem uit de weg te ruimen. De taak van Riemke bestaat eruit om de publicatie van die dichtbundel tegen te houden. Om dat te doen, moet ze eerst de verborgen boodschap in de gedichten zien te vinden. Op de dag dat de zaak moet voorkomen, komen Riemke en haar cliënt echter niet opdagen en lijken ze van de aardbodem verdwenen. Al snel wordt duidelijk dat er veel meer aan de hand is.

Van een advocate zou je toch wat meer achterdocht mogen verwachten.

In het hele verhaal is Riemke de enige die als personage body krijgt. Zij is alleenstaande moeder van de vijfjarige Nils en heeft haar job bij Lewis Legal keihard nodig om de eindjes aan elkaar te knopen. Meteen is duidelijk dat haar zoon het allerbelangrijkste in haar leven is. Voor de rest is het soms moeilijk om Riemke te peilen. Het ene moment is ze hard en doortastend, het volgende moment naïef en veel te goedgelovig. Van een advocate zou je toch wat meer achterdocht mogen verwachten. De manier waarop de gebeurtenissen in het begin van het boek verlopen, zijn dan ook niet allemaal even geloofwaardig en soms een beetje geforceerd.

Wat de lezer al lang vermoedde, wordt halverwege het verhaal helemaal duidelijk. Het verhaal krijgt een nieuwe wending en de vaart komt erin. De hoofdstukken wisselen elkaar vaker af en ook de gebeurtenissen volgen elkaar sneller op. Terwijl Riemke en haar zoon nog altijd verborgen zijn, gaan haar baas Robert en haar Tindervriend Joost naar haar op zoek. Ze zijn ervan overtuigd dat Riemke niet vrijwillig verdwenen is. Ook hier wringt het verhaal een beetje, want nergens krijgt de lezer een inkijk in de werkelijke relaties tussen de verschillende personages. Is het normaal dat een 71-jarige vennoot zijn leven op het spel zet om een stagiaire te zoeken? Waaraan heeft Riemke de bodemloze liefde van haar kersverse vriend Joost verdiend? Dat die twee samenspannen om haar te vinden, is nog enigszins te begrijpen, maar de keuze die ze verderop in het verhaal maken om anderen te vertrouwen, doet wel de wenkbrauwen fronsen. Sommige personages komen net iets te toevallig op hun pad.

Het verhaal ging van start met een lugubere proloog, die in de eindsprint duidelijk wordt.

Wat dan wel weer in het voordeel van het verhaal speelt, is dat het wisselende perspectief voor extra spanning zorgt. Die spanning loopt op tot een huiveringwekkende ontknoping (waar helaas toch ook weer enkele onwaarschijnlijkheden in voorkomen). Het verhaal gaat van start met een lugubere proloog, die in de eindsprint duidelijk wordt. De plot stevent af op een razend spannende ontknoping en deint uit in een verrassende epiloog.

De plot is origineel en de vaart zit erin, maar hier en daar lijkt het een beetje gekunsteld. Wie de onwaarschijnlijkheden en toevalligheden door de vingers kan zien, zal toch genieten van deze spannende thriller.

Meer thrillers over het recht

Ann Busquart deed twintig jaar lang voor de klas haar uiterste best om haar leeshonger aan de jeugd door te geven. Nu doet ze dat nog steeds, maar dan in de bibliotheek. Als veellezer probeert ze het juiste boek aan de juiste bezoeker te koppelen en boeken op welke manier dan ook in de kijker te zetten.

Meer recensies van Ann:

Reacties op: Recensie: 'De plot is origineel en de vaart zit erin'