×

Recensie: Een heel andere sfeer dan de eerste twee delen

Ragnar Jónasson verkocht wereldwijd al meer dan een miljoen boeken in 21 talen. In Nederland hebben we in 2020 voor het eerst kennis met hem gemaakt. Inmiddels is ook het derde deel in de 'Donker IJsland'-reeks in vertaling verschenen. Hebban-recensent Janneke las 'Poolnacht' en beoordeelde het boek met vier sterren: 'Jónasson is een meester in dit genre.'

In 2021 verschenen bij uitgeverij A.W. Bruna en vertaald door Willemien Werkman.

Poolnacht van Ragnar Jónasson

1955. Twee jonge stellen verhuizen naar de onbewoonde, geïsoleerde fjord Héðinsfjörður. Hun verblijf eindigt abrupt wanneer een van de vrouwen onder mysterieuze omstandigheden om het leven komt. De zaak wordt nooit opgelost.

Vijftig jaar later duikt een oude foto op, en daaruit wordt duidelijk dat de stellen wellicht helemaal niet de enige bewoners van de fjord waren.

In het nabijgelegen Siglufjörður probeert de jonge rechercheur Ari Thór te achterhalen wat er die noodlottige avond gebeurde. De zaken nemen een sinistere wending wanneer een kind vermist raakt op klaarlichte dag. Met een stalker op de vlucht en Siglufjörður in quarantaine, lijkt het erop dat het verleden hen op ijzingwekkende wijze achtervolgt.

Ragnar Jónasson is de bekroonde internationale bestsellerauteur van een tiental thrillers. Wereldwijd verkocht hij tot dusver meer dan 1 miljoen boeken in 21 talen. Zijn werk werd bekroond met onder meer de Mörda Dead Good Reader Award en ontving wereldwijd lovende kritieken. Jónasson woont in Reykjavik en geeft daar ook les aan de rechtenfaculteit van de universiteit.

Recensie: Meesterlijke detective ****

Door Janneke Bouwman

Poolnacht is het derde boek in de ‘Dark Iceland’-serie van de IJslandse auteur Ragnar Jónasson (1974). Het boek ademt een heel andere sfeer dan de eerste twee delen, Sneeuwblind en Inktzwart. Liepen daar de emoties nogal hoog op, in dit nieuwe boek is het allemaal veel rustiger, haast gezapig. Dat komt mede door een lockdown in het noordelijke plaatsje Siglufjörður, waar de serie zich afspeelt en waar hoofdpersoon Ari Thór politieagent is. Vanwege een rondwarend virus heerst er een onnatuurlijke rust in het dorp, de bewoners zijn bang en blijven binnen.

Ari Thór krijgt het verzoek van dorpsgenoot Héðinn om uit te zoeken wie de jongeman is die op een oude, vijftig jaar geleden genomen, familiefoto staat. Hij heeft nooit geweten dat er naast zijn familie nóg iemand bij hen op de afgelegen boerderij woonde. Wie was die jongen en wat deed hij daar? Er zijn weinig aanknopingspunten. De boerderij is inmiddels een ruïne en Héðinns familie is dood. Maar Ari Thór houdt van puzzelen en probeert via allerlei wegen meer te weten te komen over de geportretteerden. Hij heeft toch niets anders te doen in het doodstille Siglufjörður.

Langzaam maar zeker wordt de trieste waarheid onthuld van daden die misschien niet slecht waren bedoeld maar waarvan de onvermoede gevolgen verreikend zijn.

Als tweede lijn in het verhaal is de journaliste Isrún in IJslands hoofdstad Reykjavík op jacht naar een verhaal dat kan leiden tot grote politieke problemen voor de regering. Daarnaast onderzoekt zij op verzoek van Ari Thór, die zij eerder heeft leren kennen, een lijntje uit zijn foto-puzzel dat naar Reykjavík leidt. Jónasson geeft Isrún met haar onderzoeken en de verdieping van haar privéleven een mooie, beduidend belangrijkere rol dan in de voorgaande boeken. Dat werkt hij heel goed uit en het biedt perspectief voor een prominentere rol voor Isrún in de volgende delen.

Eerlijk is eerlijk: de spanningsboog is in Poolnacht niet hoog. Daar moet het boek het niet van hebben. Alle aandacht gaat uit naar de diep menselijke drama’s die Jónasson beschrijft. Zowel de tragedie uit het verleden als de gebeurtenissen in Reykjavík in het heden leggen gevoelens bloot van hoop en van liefde maar ook van haat en van verlies. Langzaam maar zeker wordt de trieste waarheid onthuld van daden die misschien niet slecht waren bedoeld maar waarvan de onvermoede gevolgen verreikend zijn.

Poolnacht is namelijk op zijn eigen manier net zo interessant als zijn voorgangers.

Ook aan de ontwikkeling van de karakters is in Poolnacht minder aandacht besteed. Het is net of de auteur de hoofdpersonen na de schokkende gebeurtenissen in de eerste twee seriedelen wat rust gunt. Dat is in het licht van de voorgaande twee boeken echter helemaal niet erg. Poolnacht is namelijk op zijn eigen manier net zo interessant als zijn voorgangers. De minutieuze speurtocht van Ari Thór en de schokkende geheimen die Isrún in Reykjavík ontdekt houden de aandacht zonder problemen vast. Het is een typische detective: speuren, speuren en nog eens speuren. Hier een steen omdraaien, daar een herinnering horen die je in een nieuwe richting stuurt. Jónasson is een meester in dit genre.

Voor de lezers voor wie Poolnacht een eerste kennismaking is met het werk van Jonassón en die enthousiaste verhalen over deze schrijver hebben gehoord, kan de relatieve rust die het boek uitstraalt een anticlimax zijn omdat ze meer actie hadden verwacht. De auteur is echter vanaf het allereerste boek bezig een band te smeden tussen de lezer en de hoofdpersonen. Het is geen must maar om Poolnacht op volle waarde te kunnen schatten verdient het aanbeveling om eerst Sneeuwblind en Inktzwart te lezen.

Meer IJslandse thrillers

Janneke Bouwman is een veellezer met een grote voorliefde voor thrillers. Dat komt ook tot uiting in de grote hoeveelheid spannende boeken die ze verslindt en de recensies die ze schrijft.

Meer recensies van Janneke:

De Spannende Week

Zomerlezen trapt af met De Spannende Week op Hebban. Tijdens deze themaweek richten we ons vizier op de misdaadboeken van deze eeuw in Crime of the Century. De spannende week begint op maandag 7 juni a.s.

Meer spannende leestips

Reacties op: Recensie: Een heel andere sfeer dan de eerste twee delen