Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Hebban vandaag

Review /

Recensie: een krachtig boek over trauma en vergeving

door Hebban Crew 7 reacties
Alex Schulman is auteur, podcastpresentator en journalist. Hij schreef eerder autobiografische boeken, maar debuteert met 'De overlevenden' als zijn eerste roman. Hebban-recensent Sigried las het boek en beoordeelde het met vier sterren: 'Dat je niet precies weet welke elementen echt of verzonnen zijn, zorgt voor extra kippenvel en vergroot de interesse in zijn eerdere werken.'

De overlevenden van Alex Schulman

Drie broers keren terug naar het vakantiehuis bij het meertje waar twintig jaar eerder een ongeluk heeft plaatsgevonden dat hun leven voor altijd heeft veranderd. Ze hebben de as van hun overleden moeder mee om uit te strooien. Dat hun moeder liever niet had dat ze naast hun vader werd uitgestrooid, wordt pas de avond voor de crematie duidelijk via een brief die de broers in haar appartement vinden.

Benjamin bestuurt de auto, zijn broers zitten naast hem. Het is een reis naar hun verleden, naar een tijd waarin ze als jongens door hun ouders volledig aan hun lot werden overgelaten. Nu zijn het jongemannen, verwijderd van elkaar, maar nog altijd verbonden door een gedeelde geschiedenis van strijd om de aandacht van hun vader, en om de onvoorspelbare liefde van hun moeder. Haar dood gooit alles in een stroomversnelling en de spanning tussen de broers loopt op. Welke tragedie heeft zich destijds afgespeeld?

In 2021 verschenen bij uitgeverij De Bezige Bij en vertaald door Angélique de Kroon.

Alex Schulman (1976) is schrijver en journalist. Hij is de presentator van de populairste podcast in Zweden en schreef eerder vijf zeer succesvolle autobiografische boeken. De overlevenden is zijn debuutroman. De vertaalrechten zijn na grote veilingen wereldwijd verkocht.

Recensie: Het venijn in de staart ****

Door Sigried Lievens

De Zweedse auteur Alex Schulman haalde zich met zijn autobiografische boeken de woede van een aantal familieleden op de hals. Om deze keer niemand voor het hoofd te stoten noemt hij De overlevenden een roman. In Zweden, waar Schulman immens populair is, zullen lezers desondanks veel elementen uit het leven van de auteur herkennen. Dat je niet precies weet welke elementen echt of verzonnen zijn, zorgt voor extra kippenvel en vergroot de interesse in zijn eerdere werken.

De openingsscène zorgt onmiddellijk voor een mysterie: drie volwassen broers staan met de urn van hun moeder aan hun oude vakantiehuisje terwijl de zwaailichten van een politiewagen de omgeving blauw kleuren. Het is de plek waar Benjamins leven als negenjarige tot stilstand kwam en die het slechtste in zijn broers lijkt op te roepen. Waarom dat zo is, is niet meteen duidelijk, maar de suggestie van agressie en machteloosheid is vanaf de eerste pagina tastbaar aanwezig en pulseert doorheen het volledige verhaal.

Benjamin, die net als de auteur de middelste van de broers is, neemt de lezer afwisselend mee naar het heden en verleden. Het verleden lijkt aanvankelijk idyllisch. De eerste herinnering die opgeroepen wordt is die van het clichébeeld van een Zweedse zomervakantie; een typisch roodgeschilderd houten huis omgeven door een bos, een meer, een hangmat ... Er is tijd om zonsondergangen te aanschouwen en avonturen te beleven:

'Verzamelen op het strand. Het was een gouden moment. Papa met die speciale blik in zijn ogen waar de broers zo van hielden, een fonkeling die dolle pret beloofde, en altijd dezelfde plechtigheid in zijn stem als hij een nieuwe wedstrijd ging voorstellen; doodserieus, met een glimlach die in zijn mondhoek verstopt zat.'

De goede herinneringen zetten Benjamin gevangen in een sterke loyaliteit ten opzichte van zijn ouders, terwijl de werkelijkheid een stuk minder rooskleurig was. Naarmate het verhaal vordert neigt de ruimte en tijd die de kinderen kregen meer naar verwaarlozing dan naar vrijheid. Verschillende aspecten – te dunne winterjasjes, gevaarlijke zwemwedstrijden, het eeuwige getik van ijsblokjes in vodkaglazen – schetsen het beeld van een toxische kindertijd. Voeg daar een totaal gebrek aan communicatie aan toe en het gevoel van beklemming is compleet.

Hoewel de destructieve opvoeding systematisch tot kleine en grote drama’s leidt, is de verteltoon eerder ingehouden dan sensationeel. Hierdoor komen de gebeurtenissen zeer waarachtig binnen, wat een grote indruk nalaat. De sfeer die opgeroepen wordt, doet soms denken aan Een klein leven van Hanya Yanagihara, al heeft Schulman een pak minder woorden nodig om een groeiend gevoel van onbehagen op te wekken.

Dat gevoel wordt verder in de hand gewerkt door de opbouw van het boek. De hoofdstukken die zich afspelen in het heden tellen af in de tijd, waardoor je als lezer meer inzicht krijgt in wat zich net voor de openingsscène heeft afgespeeld. Ondertussen komt het verleden steeds dichterbij, zodat valse en echte herinneringen onherroepelijk tot botsing komen. Het is een intense tocht die je aan een hoog tempo van verwondering over verbijstering naar afschuw slingert.

Hoewel de destructieve opvoeding systematisch tot kleine en grote drama’s leidt, is de verteltoon eerder ingehouden dan sensationeel. Hierdoor komen de gebeurtenissen zeer waarachtig binnen, wat een grote indruk nalaat.

De ondertoon van dreiging doet al vermoeden dat er van een catharsis geen sprake kan zijn, maar de mokerslag die op het einde wordt uitgedeeld doet je alsnog naar adem happen en meteen terugbladeren naar alles wat je hebt gemist.

De overlevenden is een krachtig boek over trauma en vergeving, waarbij het venijn in de staart zit. Door de vlotte vertaling van Angélique de Kroon zullen Nederlandstalige lezers Alex Schulman niet snel vergeten.

Sigried Lievens besteedt een groot deel van haar vrije tijd aan lezen en het schrijven over haar leeservaringen. Ze houdt het meest van literatuur en feelgood, maar voor een goede tip leest ze ook buiten die genres. Ze neemt graag deel aan de Hebban Leesclubs en heeft een eigen boekenblog.

profiel

Meer recensies van Sigried:



Over de auteur

Hebban Crew

2542 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Recensie: een krachtig boek over trauma en vergeving

 

Gerelateerd

Over

Alex Schulman

Alex Schulman

Alex Schulman (1976) is schrijver en journalist. Hij is de presentator van de po...