×

Recensie: Een roman vol gedetailleerde beschrijvingen

Karen Swan schrijft elk half jaar een boek – een voor de zomer en een voor de winter. 'De Spaanse belofte' brengt de lezer naar bruisend Madrid en is het tweede boek in haar oeuvre dat vertaald werd naar het Nederlands. Recensent Sanne las de feelgood en gaf het vier sterren: '"De Spaanse belofte" is een roman over geloftes die zijn gedaan in het verleden, en de gevolgen die zij hebben voor de toekomst.'

In 2020 verschenen bij Xander Uitgevers en vertaald door Ireen Niessen.

De Spaanse belofte van Karen Swan

Charlotte Fairfax is vermogensadviseur en moet voor een belangrijke klus naar Madrid. Daar ligt een rijke man op sterven, die van plan is zijn vermogen na te laten aan een volstrekt onbekende vrouw. Het is aan Charlotte om erachter te komen wie zij is, terwijl thuis in Londen haar verloofde en aanstaande schoonmoeder ongeduldig zitten te wachten op haar terugkomst om haar huwelijk voor te bereiden. Maar wat ze in Spanje ontdekt kan ze niet loslaten en zal haar voorgoed veranderen...

Karen Swan startte haar carrière in de modejournalistiek, voordat ze alles opgaf om haar drie kinderen en een puppie op te voeden en haar ambitie om schrijver te worden waar te maken. Ze woont in de wouden van Sussex en schrijft haar boeken in een boomhut.

Recensie: Hypnotiserende leesbeleving over de gevolgen van het verleden voor de toekomst ****

Door Sanne de Graaf

Met het verschijnen van Een Noorse winternacht debuteerde Karen Swan in de Lage Landen, hoewel dat zeker niet het eerste boek was dat ze schreef. De Spaanse belofte, haar tweede roman die in het Nederlands verscheen, is geen vervolg, maar een volledig op zichzelf staand verhaal. Echter, wie Een Noorse winternacht heeft gelezen zal de door Swan gekozen opbouw – met meerdere tijdlijnen en het ontrafelen van een geheim – zeker herkennen én kunnen waarderen.

In het heden vertrekt Charlotte Fairfax, werkzaam bij een private bank, voor een belangrijke klus naar het warme Spanje, haar aanstaande man en moeder geïrriteerd achterlatend. Als een zeer vermogende cliënt op zijn sterfbed zijn hele fortuin aan een onbekende nalaat, is het aan Charlotte te achterhalen wie deze persoon is. Tijdens haar zoektocht komt ze tot de conclusie dat ze niet alleen moet grasduinen in het verleden van anderen, maar ook haar eigen geschiedenis onder ogen moet komen. In de tweede verhaallijn probeert ook Nene af te rekenen met het verleden en een toekomst op te bouwen, maar de Spaanse Burgeroorlog geeft een hele andere wending aan het geheel.

'Er kwamen herinneringen aan lang geleden in haar naar boven. Ze voelt diep weggestopte emoties zoemen en trillen in haar buik, een plotseling scherp verlangen dat door de gladde heldere sluier schoot die haar bescherming had geboden.'

In De Spaanse belofte, vertaald door Ireen Niessen, heeft Karen Swan de lezer gelijk in haar greep. Met een spannende proloog trapt de auteur af, om vervolgens in een rustiger tempo de plot verder op te bouwen. Afwisselend worden de hoofdstukken verteld vanuit Charlotte en Nene, waardoor van beide personages een helder beeld kan worden gevormd. Zo wordt duidelijk wat het werk van Charlotte als vermogensadviseur inhoudt, maar ook wat het voor Nene betekende om in de jaren dertig van de vorige eeuw op te groeien als meisje in een voorname Spaanse familie.

Als een puzzel vallen de twee verhaallijnen langzaam maar verrassend in elkaar, waarbij het heden tevens is opgesmukt met flashbacks naar Charlottes verleden. Toch zijn de diverse sprongen in de tijd goed te volgen. Het zorgt voor een afwisselend geheel en een extra stimulans om door te lezen. Gehypnotiseerd zal de lezer doorstomen om uiteindelijk te kunnen achterhalen hoe alle raadsels worden opgelost. Wat is er in het verleden gebeurd en welke uitwerking heeft dat op het heden? Elke verhaallijn is even boeiend en goed door Swan uitgewerkt. En op momenten dat het verhaal vaart en spanning dreigt te verliezen, weet ze het geheel weer een zetje te geven en de lezer mee te nemen door nieuwe geheimen op te werpen of kruimels aan informatie uit te delen.

'Het heden wordt slechts in de context geplaatst van alleen maar die ene versie van het verleden, die is geschreven door overwinnaars, en die is beperkt.'

De lezer wordt door het veelvuldig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden getrakteerd op gedetailleerde beschrijvingen. De uitgestrektheid van het Spaanse platteland, de drukte van steden als Barcelona en Madrid, maar ook de aanloop naar een burgeroorlog worden besproken. Swans manier van schrijven zorgt voor een heerlijke leesbeleving waarbij emoties van zowel Charlotte als Nene goed te begrijpen zijn, maar ook de sfeer van het Spaanse leven in heden en verleden uiterst tastbaar wordt.

In De Spaanse belofte wordt de bijna perfecte synergie tussen liefde, familie en geschiedenis nog eens extra op smaak gebracht door de toevoeging van een snufje spanning. De Spaanse belofte is een roman over geloftes die zijn gedaan in het verleden, en de gevolgen die zij hebben voor de toekomst. Een belofte: een aanrader.

Meer zomerse feelgood

Sanne de Graaf heeft zichzelf op zeer jonge leeftijd leren lezen en sindsdien heeft ze het ene na het andere boek verslonden. Wat boeken betreft is ze net een kliko; alles gaat er in. Van literatuur, (historische) romans en non-fictie tot jeugdliteratuur. Ze las een tijd ook regelmatig thrillers, maar dat is op een laag pitje komen te staan. Er is ook zoveel moois te lezen!

Reacties op: Recensie: Een roman vol gedetailleerde beschrijvingen