×

Recensie: Het is een verhaal met een groot hart

door Hebban Crew 1 reactie
Ons team van Hebban-recensenten leest en beoordeelt een groot aantal recent verschenen boeken in verschillende genres. Regelmatig lichten we een van deze recensies uit om het boek extra onder de aandacht te brengen. Zo beoordeelde Hebban-recensent Demi 'Het weeshuis in de azuurblauwe zee' van TJ Klune.

Het gerecenseerde boek

Het weeshuis in de azuurblauwe zee

Auteur: TJ Klune
Vertaler: Anneke Bok en Claudia de Poorter
Uitgeverij: Volt

Linus Baker leidt een rustig, afgezonderd leven en is maatschappelijk werker bij het Ministerie van Toezicht Magische Jongeren. Hij krijgt de bijzondere opdracht te onderzoeken of zes magisch begaafde, maar risicovolle jongeren, die in een weeshuis op een klein eiland wonen, mogelijk een te groot gevaar voor de samenleving opleveren.

In het weeshuis wonen zes jongeren; een merkwaardig, bont gezelschap dat bestaat uit Talia (een meisjeskabouter), Theodore (een gevleugeld draakje), Phee (een boself), Chauncey (een groen, kwalachtig wezen), Sal (een jongen die een miraculeuze verandering ondergaat wanneer hij bang is) en Lucy (een zesjarige antichrist).

Arthur Parnassus is er de directeur en hij wil te vuur en te zwaard sluiting voorkomen – ook al zal hij dan zijn eigen geheim moeten prijsgeven. Linus gaat een maand op het eiland wonen. Wanneer hij gaandeweg zijn vooroordelen laat varen en niet alleen een band opbouwt met de jongeren, maar ook met Arthur, komt hij voor een dilemma te staan: moet hij de ambtelijke regels of zijn hart volgen?

TJ Klune is een Amerikaans auteur van fantasy- en liefdesromans. Hij is queer en vindt het belangrijk dat personages uit de LHBTIQ+-gemeenschap goed worden beschreven. Hij kreeg diverse literaire prijzen toegekend, waaronder de Lambda Literary Award. Het huis in de azuurblauwe zee staat op de bestsellerlijst van The New York Times en werd door The Washington Post uitgeroepen tot een van de beste feelgoodboeken van 2020.

Hartverwarmend, magisch en humorvol ****

Door: Demi Schoonenberg

Linus Baker is een maatschappelijk werker in dienst van het Ministerie van Toezicht Magische Jongeren en bezoekt zogenaamde weeshuizen waarin magische kinderen opgroeien. Zijn rapporten bepalen of een weeshuis openblijft of niet met het oog op het belang van de kinderen. Dan krijgt hij een opdracht toegewezen met geheimhoudingsniveau 4: hij moet een geheim weeshuis op een eiland met zes magische kinderen bezoeken en beoordelen of ze een gevaar vormen voor de samenleving. Ook moet hij bepalen of de directeur van het weeshuis, de mysterieuze Arthur Parnassus, competent genoeg is om voor de kinderen te zorgen – en om hen in toom te houden. Al snel beseft Linus dat het Ministerie informatie voor hem heeft achtergehouden. Ook Arthur zet hem voor een raadsel, al helemaal als er onverwachte gevoelens opbloeien die Linus zouden kunnen afleiden van wat er werkelijk speelt…

De kinderen in het weeshuis vormen een leuk en bont gezelschap: Talia is een unieke vrouwelijke kabouter met een baard, Phee is een krachtige nimf, Sal is een verlegen jongen die in een klein hondje verandert als hij zich bedreigd voelt, Theodore is een zeldzame tweepotige draakje met een voorliefde voor knopen, Chauncey is een mysterieus kwalachtig wezen dat het liefst een piccolo zou willen worden, en Lucy is de zesjarige antichrist die spinnen in zijn hoofd heeft en droomt van bloed en verderf. Het is niet verwonderlijk dat Linus meteen na aankomst spijt heeft dat hij hier ooit aan is begonnen, maar zijn hart voor zijn werk overtuigt hem te blijven.

Het is een hartverwarmend feelgoodverhaal voor de Young Adult-doelgroep met onvergetelijke personages, een flinke dosis humor, en een speelse vertelwijze.

Linus neemt zijn werk en alle regels en verplichtingen die hij moet volgen erg serieus en geeft echt om de kinderen, maar zijn leven is tegelijkertijd ook eenzaam en grijs. Directeur Arthur Parnassus is een interessante tegenhanger van hem: Arthur is helemaal niet van de regels en stimuleert zijn kinderen in plaats daarvan om hun eigen pad te vinden en zichzelf te ontwikkelen zoals zijzelf willen. Hun dynamiek is leuk om te volgen, net als alle capriolen van de vroegrijpe kinderen op het eiland. Met name de zesjarige Lucy en de stille Sal springen ertussenuit - Lucy omdat hij Linus en anderen graag de stuipen op het lijf jaagt maar een hart van goud heeft en Sal omdat hij veel heeft meegemaakt en het moeilijk vindt om nieuwe mensen te vertrouwen, maar dat wel probeert.

Het weeshuis in de azuurblauwe zee is geschreven door TJ Klune (1982) en vertaald door Anneke Bok en Claudia de Poorter. Het is een hartverwarmend feelgoodverhaal voor de Young Adult-doelgroep met onvergetelijke personages, een flinke dosis humor, en een speelse vertelwijze. TJ Klune schuwt niet weg van het benoemen van vooroordelen die er in de wereld bestaan en hoe mensen zich zelfs tegen onschuldige kinderen keren als ze bang en onwetend genoeg zijn.

'Ik ben gefrustreerd,' zei meneer Parnassus. 'Magische kinderen worden alleen maar geconfronteerd met vooringenomen ideeën over wie ze zijn. En ze groeien op tot volwassenen die niets anders kennen dan dat. U hebt het zelf gezegd: Lucy was niet wie u verwachtte, wat betekent dat u in uw hoofd al had besloten wat hij was. Hoe kunnen we vooroordelen bestrijden als we niets doen om ze te veranderen? Als we ze maar laten voortwoekeren, wat heeft het dan voor zin?'

Al is het verhaal soms een tikje kinderlijk geschreven en zal het door sommige lezers als mierzoet worden ervaren, het is een verhaal met een groot hart, een belangrijke boodschap en vooral veel aandacht voor wat het betekent om je eigen familie te kiezen en jezelf te durven zijn. Het boek sla je, zoals het een goede feelgood betaamt, met een warm en tevreden gevoel dicht.

Demi Schoonenberg studeerde Engelse Taal en Cultuur op de Radboud universiteit in Nijmegen en volgt nu de master Letterkunde (specialisatie: Literair Bedrijf). Na haar studie zou ze in het boekenvak willen werken en/of als ondertitelaar. Haar favoriete genres zijn fantasy, horror en YA.

Meer recensies van Demi:

Reacties op: Recensie: Het is een verhaal met een groot hart