×

Recensie: 'Jongeren die allemaal complex op hun eigen manier zijn'

Jason Reynolds wil jongeren aan het lezen krijgen door vooral geen saaie boeken te schrijven. Met 'Let goed op' schrijft hij voor het eerst voor een jonger publiek dan zijn gewone Young Adult-lezers. Hebban-recensent Demi las het kinderboek en beoordeelde het met vier sterren: 'Reynolds toont opnieuw zijn sterke grip op personages en weet de aandacht van de lezer weer goed vast te houden.'

Let goed op

Jason Reynolds

Dit verhaal begint net als alle goede verhalen: met een schoolbus die uit de lucht valt. Niet dat iemand dat ziet gebeuren, trouwens.

Iedereen heeft het te druk met andere dingen. Met praten over snotjes, bijvoorbeeld. Met zakgeld stelen, skateboarden en dapper zijn. Met ingewikkelde high fives, niets liever willen dan ontsnappen uit een ingewikkeld leven, grappen maken en troost vinden. Maar vooral met naar huis lopen.

In 2021 verschenen bij uitgeverij Condor en vertaald door Maria Postema.

Jason Reynolds (1983) las voor het eerst een boek uit toen hij zeventien was. Dit kwam omdat hij weinig verhalen zag waarin hij zichzelf, een zwarte jongere, herkende. Met zijn gedichten en jeugdboeken wil hij daar verandering in brengen. Reynolds stond boven aan de New York Times-bestsellerlijst en won belangrijke prijzen zoals de NAACP Image.

Recensie: Een eenvoudige, maar mooie verhalenbundel ****

Door Demi Schoonenberg

De verhalenbundel Let goed op is geschreven door Jason Reynolds (1983) die eerder Young Adult-boeken zoals 67 seconden en Echte Amerikaanse jongens schreef. De vertaling is verzorgd door Maria Postema. Het boek is geschreven voor een iets jongere doelgroep en volgt verscheidene leerlingen van een middelbare school die naar huis lopen na een schooldag en allemaal hun eigen problemen en dromen hebben. Eén ding keert in elk verhaal terug: een schoolbus die uit de lucht valt. Niemand ziet het gebeuren en niemand weet wat het betekent, al is dat ook niet het punt van deze bundel.

Tieners die naar huis lopen klinkt als een simpel concept voor een verhalenbundel, maar wel een die juist door die eenvoud uitblinkt. De jonge tieners in dit boek zijn kleurrijk driedimensionaal en voelen echt aan - niet mooier of slechter voorgedaan dan dat kinderen in feite zijn. Er is aandacht voor de vriendschappen tussen kinderen, maar ook voor de conflicten en het verdriet dat sommige kinderen voelen door bijvoorbeeld de ziekte van een ouder of het verlies van een broer of zus.

De jonge tieners in dit boek zijn kleurrijk driedimensionaal en voelen echt aan - niet mooier of slechter voorgedaan dan dat kinderen in feite zijn.

Reynolds slaagt er bij elk verhaal in om er een (soms onverwachte) emotionele lading aan te geven, iets waar hij in zijn andere werk ook om bekend staat. Zo begint een van de verhalen met een groepje kale dieven dat kleingeld steelt, al is daar een bijzondere reden voor. In een ander verhaal wordt een jongen elke dag gepest op school, maar krijgt hij de kans om daarvan los te breken - als hij eerst iemand anders te grazen neemt. Ook al lijken de verhalen op het eerste gezicht simpel, er schuilt veel meer achter naarmate je verder leest en de connecties tussen de kinderen begint te zien.

De schrijfstijl van Reynolds is heel beeldend en toegankelijk - perfect voor een jongere doelgroep en ook boeiend genoeg voor oudere lezers. Elk verhaal voelt net wat anders aan gebaseerd op het personage dat aan het woord is. Zo bestaat een van de verhalen voor een groot deel uit notities omdat het over een meisje gaat dat alle veranderingen op haar weg naar huis wil noteren. Een ander verhaal bevat een schokkerig, schuingedrukt gedeelte waarin een nerveuze jongen een uitgebreid plan overdenkt om aan een hond op weg naar huis te kunnen ontsnappen.

Elk verhaal voelt net wat anders aan gebaseerd op het personage dat aan het woord is.

Let goed op is een fijne verhalenbundel vol kleurrijke personages die realistisch aanvoelen. Ondanks het simpele concept word je in de levens van de jonge tieners getrokken die allemaal complex op hun eigen manier zijn. Reynolds toont opnieuw zijn sterke grip op personages en weet de aandacht van de lezer weer goed vast te houden.

Demi Schoonenberg studeerde Engelse Taal en Cultuur op de Radboud universiteit in Nijmegen en volgt nu de master Letterkunde (specialisatie: Literair Bedrijf). Na haar studie zou ze in het boekenvak willen werken en/of als ondertitelaar. Haar favoriete genres zijn fantasy, horror en YA.

Meer recensies van Demi:

Reacties op: Recensie: 'Jongeren die allemaal complex op hun eigen manier zijn'