×

Recensie: Läckberg en Fexeus vormen een solide duo

door Hebban Crew 6 reacties
Ons team van Hebban-recensenten leest en beoordeelt een groot aantal recent verschenen boeken in verschillende genres. Regelmatig lichten we een van deze recensies uit om het boek extra onder de aandacht te brengen. Zo beoordeelde Hebban-recensent Greet 'Cultus' van Camilla Läckberg en Henrik Fexeus.

Het gerecenseerde boek

Cultus

Auteurs: Camilla Läckberg en Henrik Fexeus
Vertalers: Madeleine Kiers-Bolink en Marit Kramer
Uitgeverij: The House of Books

Wanneer een klein jongetje van een kinderdagverblijf in de buurt Södermalm van Stockholm verdwijnt, worden rechercheur Mina Dabiri en haar team weer ingeschakeld. Ze ontdekken gelijk overeenkomsten met een andere verdwijning die niet goed eindigde. Alles wijst erop dat er meer kinderen zullen verdwijnen. Mina neemt daarom voor het eerst sinds de dramatische gebeurtenissen van twee jaar eerder contact op met mentalist Vincent Walder. Hun band is bijzonder gebleken, maar lukt het ze ook om degenen die het meest kwetsbaar zijn te beschermen?

Over de auteurs
Camilla Läckberg (1974) is een van de succesvolste Zweedse thrillerauteurs, met wereldwijd meer dan 29 miljoen verkochte boeken. Henrik Fexeus is een bekende Zweedse mentalist, auteur en tv-presentator. Van zijn boeken zijn inmiddels meer dan een miljoen exemplaren verkocht en ze worden vertaald in 30 landen.

Solide duo levert sterke thriller ****

Door: Greet Braem

Een jongetje verdwijnt uit zijn kinderdagverblijf in Stockholm, volgens een speelkameraadje werd hij meegelokt door een vrouw. Meteen worden rechercheur Mina Dabiri en haar team ingeschakeld. De zaak vertoont onrustwekkend veel gelijkenissen met een eerdere verdwijning, een die niet goed is afgelopen. Al snel leeft bij de speurders de overtuiging dat er meer kinderen zullen worden ontvoerd. Mina neemt contact op met mentalist Vincent Walder, die ze twee jaar geleden voor het laatst zag. Hoewel hun band toen sterk en bijzonder bleek, durfde geen van beiden contact op te nemen. De vraag is of hun hernieuwde samenwerking tot het gewenste resultaat zal leiden.

Ziedaar het uitgangspunt van Cultus, het tweede boek van het Zweedse schrijversduo Camilla Läckberg (1974) en Henrik Fexeus (1971). Läckberg is een van de grote namen in het thrillerlandschap, haar personages Erica Falck en Patrik Hedström uit de 'Fjällbacka'-reeks zijn een begrip. Fexeus, in Zweden bekend als mentalist, auteur en tv-presentator, blijkt niet alleen non-fictie maar ook spannend werk te kunnen schrijven. Met Box leverden de twee in 2021 een thriller van formaat af, waardoor de verwachtingen voor Cultus, naar het Nederlands vertaald door Madeleine Kiers-Bolink en Marit Kramer, torenhoog waren. Hoewel aanvankelijk beweerd werd dat de personages Mina Dabiri en Vincent Walder slechts in drie boeken hun opwachting zouden maken, is dat niet langer zeker.

'Hoewel Cultus een heuse klepper is, lijkt geen enkele scène of uitweiding overbodig.' – Recensent Greet

De auteurs hanteren in Cultus een verhaalopbouw die zijn succes al oneindig vaak bewezen heeft. Twee verhaallijnen – in dit geval beide in het heden – wisselen elkaar af, lange tijd weet niemand hoe ze samenhangen. De lezer maakt allerlei aannames, die net zo vaak bewaarheid als ontkracht worden. In totaal beslaat het boek een tijdspanne van vijf weken. Een groot deel van het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Mina en Vincent, maar ook de collega-speurders dragen hun steentje bij. Er is niet alleen aandacht voor de verdwijningszaak, maar eveneens voor de privélevens van de personages.

Terwijl in Box het duistere verleden van Vincent al helemaal bloot kwam te liggen, is het nu de beurt aan Mina. Het mysterie dat rond haar hangt (hoezo heeft zij een dochter?) wordt gedeeltelijk opgehelderd, de familie die ze eerder niet leek te hebben, eist haar deel van de koek op. Opnieuw van de partij zijn vanzelfsprekend Mina’s eigenaardigheden, met name haar extreme vorm van smetvrees. Vincent, nog steeds vader van drie kinderen, heeft eveneens zijn demonen, kleine ruimtes zijn voor hem de hel, orde en structuur zijn redding. Andere personages zijn heerlijk herkenbaar: een trotse vader, een overwerkte moeder, een wantrouwige partner …

'Onmogelijk te voorspellen wie ongeschonden uit de afsluitende, dramatische confrontatie zal komen.' – Recensent Greet

Hoewel Cultus een heuse klepper is, lijkt geen enkele scène of uitweiding overbodig, iets dat onder andere aan de vlotte schrijfstijl te danken is. De auteurs hebben er dit keer voor gekozen geen handvol maatschappelijke thema’s in hun boek te verwerken, enkel het fenomeen 'sekte' wordt uit de doeken gedaan. Spanning is in het begin slechts latent aanwezig, erg verrassend is het verhaal op dat moment niet. Dat verandert wanneer Vincent een patroon in de verdwijningszaken meent te herkennen. Heeft hij het bij het rechte eind? Of slaat hij de bal volkomen mis en moeten dader en motief elders gezocht worden? Wanneer de ontknoping nadert, is de spanning te snijden. Onmogelijk te voorspellen wie ongeschonden uit de afsluitende, dramatische confrontatie zal komen.

Läckberg en Fexeus hebben met Cultus opnieuw bewezen dat ze een solide duo vormen. Ze hebben een sterke thriller geschreven die steunt op een gedegen plot en weten hun lezers tot het laatste woord te boeien. Hoewel minder origineel en spannend dan Box zorgt het boek voor een hoop leesplezier.

Greet Braem leest van alles, vooral thrillers, maar ook heel wat romans en af en toe een jeugdboek, non-fictie of YA. De klemtoon ligt op de Scandinavische en de Nederlandstalige auteurs. Ze recenseert voor Hebban in de genres literatuur, thriller en non-fictie. Ook neemt ze graag deel aan leesclubs en coördineert ze er regelmatig een.

Meer recensies van Greet:

2544 volgers

Reacties op: Recensie: Läckberg en Fexeus vormen een solide duo