×

Recensie: Ook voor boekenverslinders is dit lieve verhaal perfect

door Hebban Crew 1 reactie
Buddy Tegenbosch is zeer actief op middelbare scholen om jongeren te tonen hoe spannend en interessant lezen is. Voor de YA|XS-reeks van Best of YA schreef hij de novelle 'Mijn nacht met Vedder'. Hebban-recensent Carmen las het boek en beoordeelde het met de volle vijf sterren: 'De novelle is een echte rollercoaster voor je emoties, maar het leest ook zo snel dat je haast geen reden hebt om hem niet op te pakken.'

Mijn nacht met Vedder

Buddy Tegenbosch

'Ik wil ervoor zorgen dat ik niet vergeten word.' Eigenlijk bedoelt Noor hiermee niet zichzelf, maar haar vader is plotseling overleden en hoewel Noor hem ontzettend mist, merkt ze tot haar schrik dat ze soms een paar uur niet aan hem heeft gedacht. De angst om haar vader te vergeten wordt steeds groter. Dan klopt Vedder op haar slaapkamerraam. Hij neemt haar een nacht mee op zijn Harley en zorgt ervoor dat ze het verlies van haar vader letterlijk een plek kan geven.

Mijn nacht met Vedder is het verhaal van twee jongeren die elkaar weten te vinden tijdens een nacht die ze nooit zullen vergeten.

In 2021 verschenen bij uitgeverij Best of YA.

Buddy Tegenbosch (1975) werd geboren in Eindhoven. Sinds 2000 is hij werkzaam als piloot bij Lufthansa. Tegenbosch debuteerde als auteur met de jeugdroman Pokerface (2012). Daarna verschenen Oog om oog (2015), Livestream (2017) en Match (2019). Zijn belangrijkste doel is om jongeren te laten zien dat lezen niet saai en suf is, maar juist spannend en interessant. Misschien zelfs wel leuker dan het kijken van een film of serie. Hij bezoekt daarom het hele jaar door ​middelbare scholen om ​leerlingen van welk niveau dan ook ​te enthousiasmeren en te inspireren. Dat vindt hij zeker zo belangrijk als het schrijven zelf.

Recensie: Een korte rollercoaster die zeker langer had mogen duren *****

Door Carmen Ploeg

Noor rouwt nog om het plotselinge overlijden van haar vader. Terwijl haar klasgenoten het alweer bijna lijken te zijn vergeten, weet Noor niet hoe ze nu verder moet. In de novelle Mijn nacht met Vedder van Buddy Tegenbosch volgt de therapie voor Noor, in de vorm van een bijzondere nacht met Vedder. Weet Tegenbosch dit emotionele verhaal in 104 pagina’s goed tot zijn recht te laten komen?

Noor heeft één angst en dat is dat ze haar pas overleden vader vergeet. Iets wat haar vriendinnen niet zien, maar haar klasgenoot Vedder wel. Op een nacht klopt hij op haar raam en gaan ze met zijn tweetjes op stap. Tijdens deze nacht leren Noor en Vedder elkaar beter kennen en leert Noor anders kijken naar haar verdriet. Bijna het hele verhaal van de novelle speelt zich af tijdens deze nacht.

Het verhaal springt moeiteloos van humor naar verdriet en van boosheid naar hoop.

Vedder is mysterieus en als Noors vriendin het niet over hem zou hebben, zou je je haast afvragen of hij wel echt bestaat. Is hij nou wel of niet een verzinsel van Noors onderbewustzijn? Maar Vedder lijkt toch wel echt te zijn en hij heeft ook echte problemen. Het verhaal springt moeiteloos van humor naar verdriet en van boosheid naar hoop. Noor en Vedder praten over depressiviteit en verdriet, maar ze kijken ook verwonderd naar de wereld om hen heen. En ook is er plek voor hier en daar een grapje. Nergens voelt het verhaal te zwaar of te droevig door deze balans.

Mijn nacht met Vedder is onderdeel van de YA|XS-serie van Best of YA. Deze novelles zijn speciaal geschreven om jongeren een toegankelijk boek op te laten pakken. En ook al is Mijn nacht met Vedder kort, het verhaal heeft zeker een XL-uitwerking op de emoties. Het is heel knap gedaan hoe je in weinig bladzijdes al zo in het hoofd en leven van Noor wordt getrokken. Ook al lees je het verhaal in één ruk uit, Noor voelt aan als een mens van vlees en bloed. Van lach tot traan.

En ook al is Mijn nacht met Vedder kort, het verhaal heeft zeker een XL-uitwerking op de emoties.

De novelle is heel vlot en leuk geschreven. De personages voelen, zoals eerder al gezegd, echt aan. Nergens trekt het taalgebruik je uit het verhaal. Hierdoor is het, zoals bedoeld in de YA|XS-serie, een perfect boek voor als je geen grote lezer bent. Maar ook voor boekenverslinders is dit lieve verhaal perfect.

Dus ben jij toe aan een vlot verhaal om als 'palate cleanser' te gebruiken tussen twee andere boeken in? Dan is Mijn nacht met Vedder van Buddy Tegenbosch misschien het perfecte verhaal voor jou! De novelle is een echte rollercoaster voor je emoties, maar het leest ook zo snel dat je haast geen reden hebt om hem niet op te pakken.

Toen Carmen Ploeg klein was liep ze elke week met zes boeken de bieb uit, om ze daarna allemaal in een week tijd uit te lezen. Deze kleine boekverslindende Carmen is er helaas niet meer, maar als ze wél nog tijd heeft om te lezen doet ze dat met alle liefde voor Hebban.

Meer recensies van Carmen:

Reacties op: Recensie: Ook voor boekenverslinders is dit lieve verhaal perfect