×

Recensie: Originele insteek redt middelmatig boek

door Hebban Crew 3 reacties
Auteur Veronica Roth is bekend van haar 'Divergent'-reeks, die al sinds 2012 een vaste aanwinst is voor de boekenkasten van YA- en fantasylezers. Nu komt ze voor het eerst met een fantasy voor volwassenen. Hebban-recensent Demi las het boek en beoordeelde het met 3 sterren: 'er zijn genoeg goede ideeën die dit boek net voldoende helpt onderscheiden van de middenmoot.'

In 2020 verschenen bij uitgeverij Boekerij en vertaald door Anne-Marieke Buijs.

Uitverkoren van Veronica Roth

Ergens vlak bij Chicago drong op een duistere dag het kwaad de wereld binnen en bracht chaos en verwoesting. Vijf schijnbaar doodgewone tieners – Sloane, Matt, Ines, Albie en Esther – werden opgeroepen zich te melden. Eén van hen zou ‘de uitverkorene’ zijn die de wereld kon redden. En waar of niet, het werkte: het kwaad werd verslagen en de aarde was veilig.

Tot nu. Tien jaar later is de wereld de tragedie bijna vergeten. Maar Sloane niet. Zij wordt nog elke dag achtervolgd door haar verleden: letterlijk, door de paparazzi die haar maar niet met rust laten, en figuurlijk, door het kwaad dat haar nog altijd nachtmerries bezorgt. Op het tienjarig jubileum van hun overwinning slaat het noodlot opnieuw toe: een van de vijf overlijdt. En als de overige vier zich verzamelen voor de begrafenis, op de plek waar het tien jaar geleden allemaal begon, doen ze een huiveringwekkende ontdekking die alles op losse schroeven zet.

Veronica Roth (1988) is een Amerikaanse auteur. Ze debuteerde op tweeëntwintigjarige leeftijd en werd al snel een rijzende ster aan het Young Adult-firmament. De 'Divergent'-trilogie werd een bestseller en in meer dan twintig talen uitgegeven. In maart 2014 ging de film Divergent in première, onder regie van Neil Burger. In 2017 verscheen Carve the Mark, het eerste deel van een nieuwe serie. Uitverkoren (2020) is het eerste boek dat Roth schrijft voor volwassenen.

Recensie: Vermakelijk boek zonder diepgang ***

Door Demi Schoonenberg

Uitverkoren is het eerste boek voor volwassenen van Veronica Roth (1988) en is een urban fantasy. Het boek begint bij het tienjarige jubileum sinds de Duistere werd verslagen door vijf uitverkorenen, en hoe zij omgaan met de trauma’s en verliezen die ze toen als tieners hebben opgelopen. Hun strijd is echter nog niet voorbij: na een groot verlies en de opkomst van een nieuw gevaar in een onbekende omgeving moeten de uitverkorenen opnieuw hun magie oppakken en strijd leveren - al is het nog maar de vraag of ze ooit terug kunnen naar hun oude leven.

De worstelingen van Sloane met zichzelf en haar relatie met Matt zijn begrijpelijk, maar door het gebrek aan echte diepgang is het lastig om met haar mee te leven.

De Duistere was een geheimzinnige verschijning die telkens wanneer hij ergens opdook een golf aan verwoesting meebracht in (veelal grote) steden in de Verenigde Staten. Door zijn bovennatuurlijke krachten begon men langzaam maar zeker te wennen aan het idee dat magie echt was en ging de overheid op zoek naar magische artefacten en de uitverkoren kinderen die door een voorspelling waren beloofd.

De hoofdpersoon in dit boek is Sloane, een van de uitverkorenen. Ze heeft een relatie met mede-uitverkorene Matt, die degene is geweest die uiteindelijk de Duistere doodde en een eind maakte aan zijn tirannie. Sloane is duidelijk getekend door wat er al die jaren geleden is gebeurd, zeker doordat ze een tijdje door de Duistere gevangen werd gehouden. Mondjesmaat krijgt de lezer meer te weten over wat er met haar is gebeurd en wat er überhaupt heeft plaatsgevonden in de strijd. Het belangrijkste is wel dat de uitverkorenen dachten klaar te zijn met hun taak – eentje die hen nog steeds achtervolgt in de vorm van nachtmerries en zowel fans als haters – en ze in dit boek weer terug worden gesleurd in een nieuwe strijd. De worstelingen van Sloane met zichzelf en haar relatie met Matt zijn begrijpelijk, maar door het gebrek aan echte diepgang is het lastig om met haar mee te leven. Dat komt vooral door de keuze om dit verhaal in één boek te stoppen in plaats van een tweeluik of trilogie.

Het verhaal was echter wellicht beter tot zijn recht gekomen in een reeks en niet in deze standalone.

Roth heeft namelijk een heel interessante plot bedacht, maar ze heeft ervoor gekozen om haar verhaal tien jaar na de grote, spannende strijd af te laten spelen in plaats van dat ze die uitgebreid behandelt in een reeks. Verwijzingen naar wat er is gebeurd worden behendig verpakt in krantenartikelen en fragmenten uit brieven en essays, die elke paar hoofdstukken worden gedeeld met de lezer. Dit is een heel originele en slimme manier om informatie te delen met de lezer zonder lange flashbacks te hoeven gebruiken die je uit het hoofdverhaal halen. Toch zorgt dit er tegelijkertijd voor dat je je als lezer niet erg betrokken voelt bij wat de personages toen hebben doorgemaakt en dat leidt ertoe dat er een zekere afstandelijkheid ontstaat. Emotionele scènes raken de lezer niet zo veel.

Er zit een aantal plottwists in het boek die je al dan niet aan ziet komen, maar in het geheel is Uitverkoren een vermakelijk boek met een originele insteek in het hele 'uitverkorene'-thema. Het verhaal was echter wellicht beter tot zijn recht gekomen in een reeks en niet in deze standalone. Ook de magie (en hoe het wordt gebruikt) is origineel en goed uitgewerkt door Roth; er zijn genoeg goede ideeën die dit boek net voldoende helpt onderscheiden van de middenmoot in dit genre.

Meer lezen over strijden tegen het kwaad

Demi Schoonenberg studeerde Engelse Taal en Cultuur op de Radboud universiteit in Nijmegen en volgt nu de master Letterkunde (specialisatie: Literair Bedrijf). Na haar studie zou ze in het boekenvak willen werken en/of als ondertitelaar. Haar favoriete genres zijn fantasy, horror en YA.

Reacties op: Recensie: Originele insteek redt middelmatig boek