Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

Tien auteurs, tien interviews: Elvin Post in de Thriller Tiendaagse

door Hebban Crew 5 reacties
Tijdens de Thriller Tiendaagse worden tien Nederlandstalige thrillerauteurs geïnterviewd. Over hun boeken, over de Canon van de Nederlandstalige misdaadliteratuur, hun schrijfcarrière, de meest gedenkwaardige lezersreactie en natuurlijk hun liefde voor de stenen boekhandel. Vandaag de beurt aan Elvin Post.

Elvin Post (1973) won in 2004 als jongste schrijver ooit de Gouden Strop met Groene vrijdag. Ook zijn tweede thriller, Vals beeld, werd genomineerd voor die prijs. Met Roomservice won hij de Diamanten Kogel, de belangrijkste Vlaamse thrillerprijs. Zijn werk is uitgegeven in het Duits, Frans, Spaans, Turks, Hebreeuws en Indonesisch. Arizona Blues (2018) werd lovend ontvangen.

'Ik kreeg het idee na het zien van een documentaire.'

Welk van jouw boeken maakt volgens jou kans op een plek in de canon? Wat was de reden of inspiratiebron voor het schrijven ervan? 

Waarschijnlijk Vals beeld. Dat is mijn best verkochte boek tot op heden, het werd in zes landen vertaald. Ik kreeg het idee na het zien van een documentaire op Discovery Channel over de grootste kunstroof aller tijden, die in het Isabella Stewart Gardner Museum in 1990. Twee criminelen, verkleed als politiemannen, met plaksnorren en bijpassende uniformen, belden midden in de nacht aan bij het museum en werden zomaar binnengelaten. Ze bleven 81 minuten binnen en namen werken mee van ondere anderen Vermeer, Rembrandt en Degas, met een gezamenlijke waarden – destijds – van 300 miljoen dollar. De werken zijn nooit teruggevonden. In Vals beeld heb ik de feiten rond de roof gebruikt, maar de personages en de rest van de gebeurtenissen heb ik er zelf bij verzonnen. Het is dus 100% fictie.

Wat speelde er in de wereld in de tijd dat je het boek schreef en was dat van invloed op het schrijven? 

Oei, dat weet ik niet meer. Ik was een jonge vader toen ik het schreef, mijn oudste dochter Isabel, nu 18, was 3 jaar oud. Mijn focus lag heel erg op haar en op het schrijven van mijn boek. Verder maakte ik veel wandelingen met mijn zwarte labradors Moby en Max, inmiddels in de hondenhemel. Ik weet nog wel dat ik het boek – na een lange periode van research – tamelijk snel heb geschreven. Dat was een fijne ervaring.

Wat was de leukste, grappigste of onaardigste reactie die je op het boek kreeg?  

De leukste reacties waren van Geert Jan Jansen en Yvonne Keuls. Ze gaven me voor verschijning prachtige quotes.

'Wat ik verdien, mogen anderen bepalen.'

Kun je iets vertellen over de titel en het (oorspronkelijke) omslag van het boek?  

Behalve over kunstroof gaat Vals beeld over kunstvervalsing. De titel slaat enerzijds daarop en anderzijds op het valse beeld dat sommige van de personages van elkaar hebben. Op het oorspronkelijke omslag staat Rembrandts ‘Storm op het meer van Galilea’, een van de gestolen werken. Het werd tijdens de roof op brute wijze uit de lijst gesneden.

Waarom vind je dat juist jouw boek een plekje in de canon verdient? 

Wat ik verdien, mogen anderen bepalen. Ik zou het uiteraard heel mooi vinden, maar ik heb nooit te klagen gehad over lof voor mijn boeken. Ik gun het een ander dus even graag.

Welke Nederlandstalige thriller hoort volgens jou thuis in de canon?  

Terug naar de kust van Saskia Noort. Niet alleen omdat het een ijzersterke pageturner is, maar ook omdat het succes dat ze ermee had voor dat moment (2003) in Nederland ongeëvenaard was voor een thriller. Saskia heeft het genre met haar boek een enorme boost gegeven.

Hoe belangrijk vind je het dat er een canon van de Nederlandstalige misdaadliteratuur wordt samengesteld?  

Ik vind het een mooi idee. Er zijn heel veel goede Nederlandse en Vlaamse schrijvers. Ik ben benieuwd naar hoe een en ander er uiteindelijk zal uitzien.

Als je terugkijkt op je schrijfcarrière tot dusver, welk boek is je dan het dierbaarst en waarom? 

Dat is een lastige vraag. Aan mijn debuut Groene vrijdag werkte ik zo’n vijf jaar. Het was echt een gevecht met mezelf. Ik weet nog goed hoe blij ik was toen ik hoorde dat het zou worden uitgegeven. Dierbaar is een woord dat ik meer met mijn dochters associeer dan met mijn boeken, maar als ik er eentje moet kiezen, dan wordt het Groene vrijdag.

'Het was leuk om eens iets anders te doen, en best moeilijk ook.'

Kunnen we binnenkort nog iets nieuws van je verwachten? En zo ja, kun je daar al iets over vertellen?  

Mijn nieuwe boek De cursus is kort geleden verschenen en ik ben net klaar met mijn eerste YA-thriller. Die ben ik op dit moment aan het herschrijven. Als ik daar mee klaar ben, ga ik er een uitgever voor zoeken. Het was leuk om eens iets anders te doen, en best moeilijk ook, maar ik ben tevreden over het resultaat.

Welke thriller van een Nederlandse of Vlaamse collega zou je aanraden aan familie en vrienden?  

Moeilijk, er zijn zoveel goede thrillers. Merg en been van Gerben Hellinga, denk ik. Die las ik toen ik 13 of 14 was, in een periode dat ik eigenlijk liever op straat aan het voetballen was. Ik weet nog dat ik enorm genoot van zijn personages.

Kun je toelichten welke waarde de stenen boekhandel voor jou en je boeken heeft? 

De stenen boekhandel is van onschatbare waarde. Ik vind het heerlijk om in mijn eentje of met mijn kinderen in een boekhandel rond te struinen en hoop dat dit spoedig weer zal kunnen. Hopelijk kan het zelfs alweer op het moment dat dit interview wordt gepubliceerd. Zo niet – wellicht ten overvloede: bestel uw boeken alstublieft via de webshop van uw lokale boekhandel en help ze deze lastige tijd door.

Foto: Elvin Post bij Boekhandel Jaspers in Badhoevedorp

'De stenen boekhandel is van onschatbare waarde.'

Naar het Hebban Thriller Tiendaagse kanaal



Over de auteur

Hebban Crew

2126 volgers
0 boeken
0 favorieten
Hebban Crew


Reacties op: Tien auteurs, tien interviews: Elvin Post in de Thriller Tiendaagse

 

Gerelateerd

Over

Elvin Post

Elvin Post

Elvin Post (1973) won in 2004 als jongste schrijver ooit de Gouden Strop met Gr...