×

Dossier /

Wat doe je met dubbele recensie-exemplaren

6 reacties
Als boekblogger vind ik het een eer en een privilege dat sommige uitgevers me recensie-exemplaren toe willen zenden, maar soms gaat er iets mis waardoor ik niet één maar meerdere exemplaren ontvang van hetzelfde boek. Daar wil ik het vandaag graag met jullie over hebben.

Het ontvangen van recensie-exemplaren heb ik vanaf het begin van mijn boekenblogavontuur heel erg bijzonder gevonden. Toen ik mijn eerste recensies schreef, kocht ik al mijn boeken nog zelf - of ik leende ze bij de bibliotheek. Toen ik voor het eerst werd benaderd door een uitgever met de vraag of zij mij een boek toe mochten zenden, heb ik hyperventilerend het meest onsamenhangende antwoord teruggemaild - volgens mij zei ik wel zeven keer dankjewel en vergat ik uiteindelijk zelfs mijn e-mailadres in het mailtje te zetten.

Ik wil niet beweren dat het ontvangen van gratis boeken op een bepaald moment heel normaal wordt - ik vind het nog altijd heel bijzonder als er een nieuw boek op de mat ligt - zelfs nu het meer dan eens is voorgevallen dat ik boeken dubbel krijg van de uitgeverij.

Wat doe jij met dubbele recensie-exemplaren?

Omdat ik naast Nederlandstalige boeken ook regelmatig Engelstalige boeken recenseer op mijn blog is het wel eens voorgekomen dat ik een nieuwe Nederlandstalige release al in zijn originele taal heb gelezen en gerecenseerd. Als ik dan toch een recensie-exemplaar ontvang van de uitgever los ik dat op door mijn originele recensie nog eens extra onder de aandacht te brengen op social media, en door de verkooplink bij mijn review aan te passen zodat bezoekers worden doorverwezen naar de Nederlandse uitgave.

Natuurlijk zit ik dan nog steeds met twee dezelfde boeken.

Meestal los ik dit probleem op door eens te polsen of een andere boekblogger wellicht interesse heeft in het boek. Ik vraag er dan uiteraard geen geld voor - het verkopen van recensie-exemplaren is zó NOT DONE! Als ik het boek kan overdragen aan een andere blogger wordt het boek nog steeds gelezen en gerecenseerd - alleen niet op mijn blog (waar toch al een recensie op stond).

Natuurlijk is het mogelijk dat andere bloggers het boek in kwestie ook al hebben ontvangen. Als ik geen andere gegadigden kan vinden om het boek te lezen, en als ik het boek in kwestie bij mijn blog vind passen, dan neem ik contact op met de uitgever met de vraag of zij het goed vinden als ik een winactie opzet met het dubbele exemplaar. Zo wordt het boek tóch nog eens in het zonnetje gezet op mijn blog en kan ik mijn bezoekers blij maken met een give-away.

Het komt wel eens voor dat een reactie uitblijft, of dat ik een boek dubbel krijg dat me niet goed is bevallen. Op mijn blog organiseer ik alleen maar winacties met boeken die ik zelf oprecht goed vind. Je kunt natuurlijk beargumenteren dat ieder zijn eigen smaak heeft en dat ik dus ook gerust winacties op kan zetten voor boeken die niet aansluiten op mijn voorkeuren, maar omdat ik mijn site persoonlijk wil houden vind ik dat ik dat ook mag laten gelden voor mijn winacties.

Als ik geen antwoord krijg op mijn mail, of het boek niet bij Craving Pages vind passen, zal ik het hoogstwaarschijnlijk doneren of schenken aan een vriend of vriendin. Ik moet daarbij zeggen dat ik hier nooit een goed gevoel over heb. Ik vind het niet leuk om recensie-exemplaren uit te delen alsof ik Sinterklaas ben - dat is niet waarvoor deze boeken bedoeld zijn -, maar ik kan ook niet dubbele exemplaren bewaren tot ik mijn kont niet meer kan keren in mijn eigen huis.

Hebben jullie wel eens gewetensconflicten over het ontvangen van dubbele recensie-exemplaren? Wat doe jij met het dubbele boek?