Blogpost:
Anjet Daanje
Achtergrond informatie roman "De herinnerde soldaat": slagveldtoerisme vlak na WOI
En ook toen al sprongen allerlei instanties en ondernemers handig op de behoefte van de slagveldtoeristen in. Er waren busondernemingen en reisorganisaties die tours naar de slagvelden aanboden, hotels die zich op de buitenlandse oorlogstoerist richtten, en er verschenen zelfs Michelingidsen waarin uitgebreid reizen werd beschreven hoe je langs de verschillende oorlogsplekken kon reizen.
Een advertentie uit 1928 voor slagveldtours
Een beschrijving uit 1922 door de Vlaamse Toeristenbond van een driedaagse rondreis langs Vlaamse oorlogsplaatsen
De Michelingids uit 1919 voor de omgeving van Ieper
In mijn roman “De herinnerde soldaat” spelen de twee hoofdpersonen ,Amand en Julienne, ook handig op deze trend in met hun fotozaak. En op blz 314-328 bezoeken ze Ieper en de slagvelden daar in de buurt om er briefkaarten te maken die ze in hun winkel kunnen verkopen.