Joseph Roelands Auteur

Blogpost: Joseph Roelands

B-team 02: school

e38e9a55ed6954e6f5fcf1ec88c94aba.jpgBrand je nooit aan religie of politiek. Een wijze raad die me ooit gegeven is en waar ik me zoveel mogelijk aan probeer te houden.

Natuurlijk, ook ik heb over beide zaken, zeer uitgesproken ideeën, voorkeuren en afkeren. Maar dat is dan ook meteen het probleem. Beide onderwerpen zijn onlosmakelijk verbonden met polarisatie en verhitte discussies. En nou vind ik discussiëren heerlijk, ook over deze zaken, met mensen die een degelijk tweegesprek kunnen voeren, met respect voor de mening van de ander. Maar dat blijkt helaas een zeldzaamheid te zijn, juist vooral hierbij.

De enige vorm van gesprek die ik daarom publiekelijk over religie of politiek aanga, is het compareren. Het ‘naast elkaar leggen’ van meningen. Niet met het doel de ander van jouw standpunt te overtuigen, maar om een ander inzicht naast(!) die van de ander te zetten, zodat beide partijen leren over elkaar en er iets van kunnen opsteken. Op zoek naar de grijstinten, die er op dit vlak amper blijken te zitten tussen de uitersten.
Het enige dat ik erover kwijt wil, is dat me één ding zorgen baart. Hoewel er veel wetenschappers religieus waren en de kerk op sommige terreinen de wetenschap heeft ondersteunt, was er altijd een spanning tussen de wetenschap en religies. Neem maar bijvoorbeeld het scheppingsverhaal vs evolutieleer. Maar nu dringt deze tweestrijd met de wetenschap ook binnen in de politieke arena. Alsof de wetenschap iets is waarover gestemd moet worden. Deze drie werelden moeten in mijn ogen zover mogelijk bij elkaar vandaan worden gehouden. De religie zou geen invloed moeten uitoefenen op de wetenschap of de politiek. De politiek zou geen invloed moeten uitoefenen op religies of de wetenschap. En de wetenschap zou zich ook afzijdig moeten houden van de andere twee. De drie zouden moeten ‘compareren’, van elkaar leren. Daar laat ik het bij.

Maar toch ben ik, na een vraag van Saskia, gaan nadenken over wat ik er wel over zou kunnen schrijven. Want onmiskenbaar, had de kerk in dat dorpje in het verre Zuiden van het land, behoorlijk veel invloed op het leven van de opgroeiende Joseph (om te beginnen al bij zijn naam). Alles had wel een connectie met de kerk. Of het nou de carnavals vereniging was, de sportvereniging of de harmonie, bij feestelijkheden was de pastoor aanwezig en werd er gezegend en dergelijke. Elke verenigingsnaam begon dan ook met de letter K. (Katholieke dit en Katholieke dat).
Ik noemde vorige week al even de twee scholen (Jozef en Maria) in het dorp, voor jongens en meisjes. Maar net in die periode dat de kleine Joseph naar de (Katholieke) kleuterschool ging, begonnen er dingen te veranderen. De schuldigen? De import! Er kwamen steeds meer mensen in het dorp wonen uit andere delen van het land. En die waren vaak van een andere religie, of (nog vreemder) zonder religie. Het dorp kreeg meer kleuren. En er kwam een derde school. Voor iedere ouder die hun kind niet naar een K-school wilde sturen. (Ik weet, K-school kun je ook anders lezen, maar die overeenkomst is puur toevallig).

En toen ik zelf de leeftijd had bereikt, ging ik, verrassend genoeg, naar de Maria-school. Niet dat mijn ouders mij graag als meisje wilden opvoeden, maar de Jozef-school was geen optie meer. De klassen die er nog op zaten, gingen nog door, en daarna hield de jongens school op met bestaan. Er waren niet genoeg K-kinderen meer om twee scholen in leven te houden. Dus de Maria-school werd een gemengde school. En ik was het 2e of 3e jaar, dat begon met gemengde klassen.
Parallel daaraan, veranderde er nog iets op deze basisschool (of lagere school, zoals we dat toen nog noemden). De school stond naast een klooster, en zolang de school had bestaan was het onderwijs in handen geweest van de nonnen uit dat klooster. Er liep zelfs een gang van het klooster naar de school en ze waren in dezelfde tijd, gelijktijdig gebouwd. Maar het aantal nonnen in dat klooster liep behoorlijk terug en zo ook het aantal beschikbare leerkrachten voor de Mariaschool. Toen ik in de eerste klas binnen kwam, waren er nog 4. En tijdens mijn laatste jaar vertrok de laatste non, halverwege het jaar.

Zelf heb ik alleen in dat laatste jaar les gehad van een non, zuster Yvonette. Ze was hoofd van de school en, zoals gezegd, de enige non die nog verbonden was aan de school, en nog maar één van 6 die nog in het klooster woonden. Allemaal ver boven de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels. Na een half jaar werd het haar alsnog te zwaar (geen idee of dat aan mij lag) en nam de onderwijzer van de eerste klas (nu groep 3) beide taken van haar over. Meester Peters.
Na de lagere school ging ik overigens (zonder dat daar nonnen werkten) ook naar een Katholiek gymnasium, dus die K raak je daar (nog steeds) niet zomaar kwijt. De Mariaschool is inmiddels allang afgebroken en het Klooster al decennia lang een hotel. De middelbare school bestaat wel nog.

Heeft het opgroeien in een dergelijke omgeving (zo sterk verbonden aan de kerk) mij gevormd, positief of negatief? Uiteraard heeft het invloed gehad. En hoewel ik de affiniteit met de kerk inmiddels behoorlijk ben kwijt geraakt, heb ik geen negatieve herinneringen aan die tijd, en prijs ik me gelukkig met hoe ik ben opgegroeid.
Eén ding heeft zich wel tot in het diepst van mijn ziel geworteld, en is voor mij ook de reden dat een dergelijke omgeving wel schadelijk KAN zijn voor de ontwikkeling van een zelfstandig, zelf nadenkend individu. Let op ik zeg KAN zijn, niet IS, het ligt (ook) aan het individu. Ik heb een g@dskolere gr#welijke t^fus hekel gekregen aan dogma’s. En niet alleen in religies (hoewel ze daar wel het meest zichtbaar zijn). Ik moet dan altijd denken aan dat plaatje van een man die door het park loopt en twee mensen een ijsje ziet eten op een bankje. De man zegt: ‘ik mag van mijn God op zondag geen ijsje eten’. Waarop één van de twee antwoord: ‘dan doe je dat toch niet?’ Maar de man gaat verder: ‘nee, je begrijpt het niet, omdat ik het niet mag, is het voor jou nu ook verboden.’ DAT dus.

Tot zover, Joseph en religies. Wat een K-onderwerp! 😊

Reacties op: B-team 02: school

Gesponsorde boeken