Peter de Zwaan Auteur

Blogpost: Peter de Zwaan

De boekwinkel

Het is boekenvakafzeikweek en laat ik eens een bijdrage leveren.
De boekwinkels.
Die hebben het moeilijk, boekwinkels, te veel Bol.com en nu ook Amazon, alle zeilen moeten bijgezet, de klant moet terug de winkel in, geen moeite te veel.
Hoewel.
Wat nu volgt, berust op persoonlijke ervaring, geen woord gelogen, geen lettergreep aangedikt.
Als schrijver heb ik niet veel te maken met boekwinkels: de door menigeen geprezen misdaadroman ‘Lenny the Giant’ is er te koop of hij is het niet en verder bekijken ze het maar.
Als uitgever ligt het anders. Ik geef via Zwarte Zwaan boeken uit die behoren tot de Bob Evers-serie. Het eerste deel werd uitgegeven door Stenvert in Meppel in 1949. Ik heb onlangs deel 67 voltooid. Er zijn meer dan vijf miljoen boeken verkocht en iedere beheerder van een zaak met tweehandsboeken kent ze en heeft er een aantal liggen.
Maar boekwinkels: geen idee. Bob Evers? Wat is dat?
Er zijn uitzonderingen, maar op alles zijn uitzonderingen en daar bemoei ik me nu even niet mee.
Tientallen keren per jaar gaat het als volgt.
‘Met meneer De Zwaan? O, mooi, nou, ik had hier een klant en die wilde iets van een serie. Zegt de naam Evers u iets? O, Bob Evers, zegt u? Daar had de klant het ook over. Hoe kom ik aan die boeken?’
Dat staat uitgebreid op mijn website, maar daar kijken boekhandelaren nooit, dus leg ik het graag even uit.
‘Toen ik met uitgeverij Zwarte Zwaan begon, heb ik vertegenwoordigers van alle boekenketens aangeschreven. Niemand bestelde, sterker: niemand reageerde. Toen dacht ik: barst maar, ik heb jullie niet nodig. De boeken verschijnen in april en ik verkoop ze tot juni zelf. Daarna gaan ze naar Bol.com en rond augustus naar het Centraal Boekhuis, dus naar de boekwinkels.’
‘Maar het is nu pas maart.’
‘In maart gaat de mailing over de nieuwe delen naar de fans, dat zijn er tegen de duizend. Sommige lezen slordig en lopen meteen naar een boekwinkel. In de boekwinkel leest niemand, dus gaat u bellen, en opnieuw bellen en wachten tot ik zin heb u terug te bellen.’ Zo gaat het. En nu komt de uitsmijter.
Vrijdag werd ik gebeld door iemand die in een boekwinkel werkt. ‘Meneer De Zwaan? O, dan heb ik de goede. Een klant heeft het over delen van, hoe heet het, Bob Evers? Maar ik zie er nergens iets over.’
Ik heb antwoord gegeven, maar het is voor de laatste keer, want iemand van dezelfde boekwinkel belde vorig jaar met hetzelfde verhaal, en het jaar ervoor ook.
Niets onthouden, niets leren, niets aan collega’s doorvertellen en vooral geen website bekijken.
Dan hou je wel tijd over om te klagen.

Reacties op: De boekwinkel