×

Blogpost: VictorDLV

De Surprise. Een fílmrecensie op hebban - maar dan wel over een geslaagde boekverfilming

Het regent boekadaptaties in de Nederlandse bioscopen. Binnenkort De reünie van Simone van der Vlugt en Rendez-vous van Esther Verhoef. Ventoux van Bert Wagendorp hebben we al gehad. En dan sinds kort De surprise van Belcampo. Dat verfilmen pakt niet altijd heel gelukkig uit. Taal en publiek van de film zijn totaal anders. Teleurstellingen liggen op de loer. Schrijvers keren zich teleurgesteld af. Regisseurs meten zich teveel vrijheden aan. Acteurs maken karakters vlak of juist geëxalteerd.

Oscarwinnaar Mike van Diem bleek al bij Karakter van Bordewijk heel goed uit de voeten te kunnen met dit soort werk. Grootste vraagstuk was, lijkt mij, wat te doen met het einde van De surprise. Het oorspronkelijke Belcampoverhaal telt maar 20 pagina’s en eindigt geheel volgens de filosofie van Schönfeld (Belcampo is een pseudoniem) dat je op het hoogtepunt moet stoppen, met een grote ontploffing. De geliefden, kort daarvoor nog vervuld van hun doodswens, komen om. Dat kan natuurlijk niet in een publieksfilm.

Nou, dan staat je een verrassing te wachten. Naast de verrassende acteerprestaties van Georgina Verbaan, Jeroen van Koningsbruggen en de vele prachtige beelden kan je genieten van nóg iets bijzonders. Scenarioschrijfster Karen van Holst Pellekaan heeft een erg geslaagd tweede deel van het verhaal bedacht. Natuurlijk moest het goed aflopen, maar de plotwendingen maken het eind juist leuker. Geen grote klap maar ontroerende momenten. Ik durf niet te schrijven dat Belcampo tevreden zou zijn geweest als hij nog had geleefd: Schönfeld had níets met beeld, wilde niet eens op tv, Maar een prachtige ode aan de liefde is dit wel.Gaat dat zien.

Reacties op: De Surprise. Een fílmrecensie op hebban - maar dan wel over een geslaagde boekverfilming