Blogpost: Katevents

Hoe kan dat nou? Yuck!

27-08-2019 door Katevents 6 reacties
Hoe kan dat nou weer? Dat dacht ik, na het doornemen van boeken vermeld in de Hebban mailing van deze week. De thriller-lijst bevatte de titel van een boek. Dit boek zou pas per twee september verschijnen.

Nee, dit was niet wat mij bezig hield.

Ik checkte de auteur: alleen dit boek op de rol. Ech waar: één boek, dat pas beschikbaar zou komen per twee september. Dat was meer dan 5 dagen in de toekomst.

Volgens de Hebban-info, waren er wel meer dan dertig lezers die het wilden lezen. Nou ja, ik had dat vakje nog niet aangeklikt. Naar aanleiding van de aankondiging en wat er over het boek verteld werd, wilde ik het ook lezen.

Dat was de aanleiding voor mij, om even in te loggen. Ik wilde het boek dat pas over meer dan 5 dagen beschikbaar zou komen - volgens de Hebban-info - toevoegen van mijn "Wil ik lezen" lijst.

Toen ik het boek op het scherm had getoverd, zag ik dat er dus die meer dan 30 gretige lezers waren, die het net als ik wilden lezen. Dit was niet wat mij verwonderde, verbaasde, irriteerde.

Wat mijn ogen op schoteltjes deed lijken, was het feit dat iemand het boek al genoteerd had als favoriet.

Als een boek nog moet uitkomen, nog beschikbaar moet komen voor lezers ... Als een boek nog door niemand is gelezen ... Hoe kan zo'n boek dan al favoriet zijn van iemand?

Het staat er toch echt, hoor! Meerdere keren gecheckt. Meer dan 35 mensen die het nog te verschijnen boek willen lezen, graag zelfs. En één persoon die het boek al als favoriet heeft aangevinkt; zonder dat iemand het boek heeft  gelezen, heeft kunnen lezen.

Opeens kreeg ik een heel naar smaakje in mijn mond van een website die "van lezers - voor lezers" is. Waarbij alles zou moeten afhangen van lezers. Lezers die iets lezen en iets aanbevelen en hun mening willen delen.

Is Hebben fake? Is Hebban net zo erg als Facebook, Twitter en al die andere social media websites? Is die slogan "van voor lezers" gewoon nep?

Draait het ook hier weer om geld verdienen, marketing, promoten, boeken pushen - en idioten zoals ik en het merendeel van de Vlaamse en Nederlandse lezers zo gek te krijgen om door uitgevers en boekverkopers gepushte boeken te kopen?

YUCK!

Reacties op: Hoe kan dat nou? Yuck!

De zigeunerbruid - Carmen Mola Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie
? Onze partners