Liesbeth Jochemsen Auteur

Blogpost: Liesbeth Jochemsen

Hoe promoot je een boek?

Afgelopen zaterdag hadden we bij Godijn Publishing weer een schrijversoverleg. Een gezellige dag waarbij zoveel mogelijk schrijvers van Godijn bij elkaar kwamen om met elkaar te kletsen, elkaar tips te geven en schrijfgerelateerde workshops te volgen. Carla Scheepstra, auteur van o.a. “Doodgewoon” en “De waterprins” was zo lief om mij een lift te geven. Op de terugweg reed ook Eva Gabriela met ons mee. Eva is auteur van “Bastaardvlekken” (verschijnt op 11 mei). Carla, nogmaals bedankt voor het meerijden!

Als voorbereiding moesten we een promotieplan maken. Iets dat ik best lastig vind. Het liefst begin ik, zodra een boek af is, aan een volgend boek en laat ik het hele promotiegebeuren aan een ander over. Gewoon lekker schrijven, af en toe een stukje tikken om hier en op Facebook, Hebban en Goodreads te publiceren en dat is het. Tegelijkertijd wil ik wel dat mensen mijn boeken weten te vinden. Dat ze, wanneer ze een fanatsy boek (of specifieker een fairytale fantasy boek) zoeken, aan mij denken. Aangezien ik (nog) geen bekende Nederlander ben en ook geen schip met geld heb om er een grote mediacampagne mee te betalen, zal ik dus toch meer aan promotie moeten doen. Juist dat is echter iets dat ik eng vind en waar ik moeite mee heb. Gelukkig kreeg ik daar goede handvatten voor tijdens de workshops.

Oli Veyn, auteur van “De orde van de poortwachters” gaf een workshop over het (online) promoten van je boek; de workshop van Nienke Pool, auteur van o.a. “Falco en de gestolen Stympha’s” ging over het geven van een boekpitch; en Elly Godijn, auteur van “Blauw Gras” gaf een workshop over het voordragen van je verhaal, inclusief oefenen met publiek en microfoon. Helaas was ik die dag niet helemaal fit (inmiddels weer opgeknapt). Ondanks dat heb ik er enorm van genoten en heb ik weer veel geleerd.

Lees verder op mijn site

Reacties op: Hoe promoot je een boek?

Gesponsorde boeken