×

Blogpost: Treesje Bannenberg

Jaaa! RECENSIE Zebra - Testbeeld 02 via NBD Biblion BV

Brave New Books vertelde me verleden jaar met mijn debuut 'Triootje-Testbeeld 01' dat het ècht zelden voorkomt dat een 'selfpubber' (klinkt zo minachtend) er doorheen komt bij NBD Biblion BV.
Het is me twee maal op rij gelukt. Vandaag kreeg ik deze recensie binnen over Zebra-Testbeeld 02, gepubliceerd maart 2019:

Jeugdherinneringen van de Amsterdamse schrijfster (1953) die als jong meisje zes jaar werd misbruikt door een priester. Een uiterst treurig verhaal dat zich afspeelt in de jaren vijftig-zestig. Treesje zat gevangen tussen haar depressieve vader en wegkijkende moeder die een geheime verhouding had met de manipulatieve priester van de Posthoornkerk. En ze zat ook gevangen onder de stolp van de jaren vijftig waarin de autoriteit van de kerk de priester macht gaf en je als kind maar te doen had wat je gezegd werd. Treesje zocht steun bij haar ingebeelde vriendinnen Anne (naar Anne Frank) en Samantha. Het boek is eigenlijk een schervenverzameling van jeugdherinneringen, afgewisseld met brieffragmenten (van onder meer de priester). Geschreven vanuit het perspectief van het jonge meisje. Heftig en onverbloemd, wisselend tussen duistere en lichte momenten, maar soms ook verwarrend vanwege de vele personages en schakelingen. Daardoor zullen lotgenoten het boek meer appreciëren dan het brede lezerspubliek. Geïllustreerd met fotokunst van de auteur.
Ria Warmerdam

Reacties op: Jaaa! RECENSIE Zebra - Testbeeld 02 via NBD Biblion BV

Zebra - Treesje Bannenberg Jouw boekenplank Jouw waardering