×

Blogpost: Hanneke van de Water

Positieve toekomstvisie. Recensie ‘2050’ van Marianne van Buitenen

‘2050’ schetst een toekomstbeeld van Den Haag, waarin de natuur rechten heeft gekregen, cannabis inmiddels legaal en vrij verkrijgbaar is en de bio-industrie afgeschaft. In deze ‘nieuwe wereld’ tracht de 25-jarige Jolanda meer te weten te komen over haar overleden vader over wie door haar moeder en grootmoeder met geen woord wordt gerept. Wanneer Jolanda, voor de viering van ‘Natuurrechtendag’, enkele dagen met haar moeder naar haar grootmoeder in Den Haag (stadsdeel Loosduinen) gaat, besluit zij haar ogen en oren goed open te houden. Gaat Jolanda het familiegeheim ontrafelen?

Visie van de recensent
In het vlot geschreven ‘2050’ komen grootmoeder Rita, moeder Marja en (klein)dochter Jolanda om beurten aan het woord. Elk met hun eigen gedachten, emoties en meningen, worden de drie hoofdpersonen goed neergezet. De dialogen voelen hier en daar wat onnatuurlijk doordat de vertellingen uitsluitend vanuit de hoofdpersonen neergezet worden en dus ook de achtergrondinformatie in de dialogen terechtkomt. Bovendien krijgt de legalisering van cannabis, naar mijn smaak, wat veel aandacht. Desondanks leest ‘2050’ plezierig en vlot en geeft het een optimistische toekomstvisie waarin langzaam maar zeker een familiegeheim wordt ontrafeld. Met name het feit dat het hier eens een positief toekomstbeeld betreft, in tegenstelling tot veel andere boeken die zich in de toekomst afspelen, is wat mij betreft een plezierige uitzondering en maakt het ‘2050’ tot een aanrader voor de lezer die behoefte heeft aan wat positiviteit.

Marianne van Buitenen woont in Den Haag en schreef eerder ‘Vrouw & Hond’ een boekje met twaalf uiteenlopende verhalen van vrouwen over honden.

Uitvoering
Pocket; 154 pagina’s; formaat 13,5x21,5cm.ISBN: 9789462544895.