×

Blogpost: Liever2ehands

Recensie De Schoonheidssalon

‘Ik haat kunstnagels in extravagante kleuren, geblondeerde haren, kunstzijden blouses en glimmende oorbellen en zeker om 4 uur ‘smiddags. […] Ik haat alles waar deze niet-biologisch afbreekbare vrouwen met hun geëpileerde wenkbrauwen.’ De tirade gaat een hele bladzijde door en ik werd zo direct het verhaal in getrokken. Het verhaal over de schoonheidssalon waar Karen Valdés werkt, waar het contrast tussen arm en rijk zo groot is en waar corruptie en verraad normaal zijn.

Karen heeft haar 4-jarige zoontje bij haar moeder achtergelaten om in Bogota een beter leven te zoeken. Ze vindt werk bij een schoonheidssalon dankzij haar knappe maar ook zachte uiterlijk. Ze is heel goed in haar werk en heeft snel een vaste klantenkring, waaronder een psychotherapeut, de vrouw van een senator en een beroemde televisiepresentatrice. Allerlei geheimen worden hier onthuld. Als er een meisje wordt vermoord dat haar laatste afspraak bij Karin had, komt ze in een neerwaartse spiraal terecht. Kan ze hier nog uitkomen?

Schrijfster Melba Escobar duidt de verziekte cultuur van Colombia in lange beeldende zinnen en vanuit verschillende perspectieven. Het verhaal wordt vanuit een aantal personages verteld, soms in de ik-vorm en soms in de derde persoon. In het begin is dit lastig lezen, je weet de verhoudingen tussen de personages niet en het is niet steeds chronologisch. Ik wilde me inleven in Karen, hoe ze zich als alleenstaande moeder moet redden en zoveel mogelijk wil sparen om haar zoontje over te laten komen. Maar na een aangrijpende gebeurtenis wordt Karen afstandelijker neergezet en gaat het boek meer over de corruptie en hoe beroerd vrouwen worden behandeld, zeker als ze geen hoge sociale status hebben.

Het plot van De schoonheidssalon vind ik origineel, maar de uitwerking had wat mij betreft wat beter gemogen. Minder lange zinnen, meer sympathie voor Karen en een levendiger uitwerking van de karakters en hun onderlinge verhouding. Netflix is hier een serie van aan het maken, ik ben benieuwd hoe ze hier mee omgaan. En dit is pas de debuutroman van Escobar, ik ga zeker een volgend boek wel van haar lezen.