×

Blogpost: Lydia

[recensie] Thinking, Fast and Slow

‘Buy it fast, read it slowly. It will change the way you think.’ Dat staat er op de achterkant. Ik heb het boek niet snel gekocht (gekregen van een vriendin), maar wel langzaam gelezen. En het heeft zeker mijn denken beïnvloed.

Titel: Thinking, Fast and Slow
Auteur: Daniel Kahneman
Uitgever: Penguin Books
Aantal pagina’s: 499 inclusief noten, appendices, indices etc. Ca. 415 pagina's hoofdtekst.
Begonnen met lezen: 2 november 2016
Uitgelezen: 10 mei 2019
Aantal dagen: 919
Pagina’s per dag: 0,45 (gerekend met 415 pagina's, want de noten en dergelijke heb ik niet gelezen) Dit is nu officieel het boek dat ik het langzaamst heb gelezen sinds ik een account op Goodreads heb.

Kahneman beschrijft in dit boek hoe je denken in twee systemen is verdeeld: een snel, intuïtief systeem, en een langzaam, rationeel systeem. Zo zwart-wit als ik het nu stel is het natuurlijk niet: de auteur neemt je in vijf delen mee door verschillende aspecten van het menselijk denken, waarin hij uitlegt hoe de systemen beïnvloed worden. Hij vertelt daarbij over veel onderzoeken die door hem, zijn collega’s en zijn studenten zijn uitgevoerd en die soms tot bizarre ontdekkingen hebben geleid.

Mensen denken wel dat ze rationele keuzes kunnen maken, maar dit blijkt in de praktijk erg tegen te vallen. Ze worden van alle kanten geprikkeld met allerlei informatie, die, zelfs wanneer deze informatie niets met de te maken keuze te maken heeft, hier invloed op heeft. Zo moesten twee groepen proefpersonen een bepaalde hoeveelheid schatten. Voordat ze dat deden, kregen ze een zogenaamd random getal te zien. De proefpersonen wisten dat het een random getal was en niets te maken had met de schatting die ze moesten maken. De ene groep kreeg een laag getal te zien, de andere groep een hoog getal. Wat bleek? Het random getal had invloed op de schatting die gemaakt moest worden!