×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘De businessromanticus’

Volgens Tim Leberecht, auteur van ‘De businessromanticus’ laten mensen hun passie en betrokkenheid te veel en te vaak thuis als ze naar hun werk gaan. Deze constatering was voor Leberecht reden om ‘De Businessromanticus’ te schrijven. In zijn boek geeft hij zijn ‘rules for enchantment' en geeft de lezer inzicht in hoe zij de huidige heersende demotivatie het beste de baas kunnen worden.

Het boek
Leberecht moedigt zijn lezers aan de lat hoger te leggen, meer van zichzelf te geven en de romantiek terug te brengen in werk en leven. ‘De business romanticus’ staat vol inspirerende voorbeelden en praktische tips om weer betrokken te raken en enthousiast te worden; wat je ook doet en waar je ook werkt. Interactie met collega’s ‘Een onderzoek uit 2013 van de London School of Economics wees uit dat betaald werk een negatieve correlatie met geluk heeft.

Er is maar een aspect van werk dat een hoger gelukniveau oplevert en dat is de ontspannen interactie met collega’s. Iets om te stimuleren dus! Zoek het op of, vanuit de werkgever, richt het kantoor erop in. Een mooi voorbeeld hiervan beschrijft Lebericht in zijn boek: ‘Een 330 meter lange tafel, de zogeheten Superdesk, slingert door het New Yorkse kantoor van reclamebureau Barbarian Group. Het biedt werkplekken aan alle honderdvijfentwintig werknemers inclusief de ceo. De vergaderplekken bevinden zich onder de bogen waar de tafel omhoog golft. De tafel biedt letterlijk een ononderbroken ruimte waar de verhalen van het bedrijf zich kunnen afspelen.’ Wees gul! Leberecht vermeldt in zijn eigen boek ook het boek van een collega-auteur. Adam Grant, hoogleraar aan de Wharton Business School. Grant schreef een boek over de voordelen van gul zijn op het werk. Hij stelt dat bedrijven er belang bij hebben om genereus gedrag aan te moedigen omdat het bijvoorbeeld de samenwerking versterkt, net als bijvoorbeeld innovatie en de dienstverlening.

Om het advies van Grant op te volgen moet je bereid zijn vijf minuten van je tijd vrij te maken voor wie dan ook.' Voor businessromantici is generositeit een standaardstrategie. Het helpt hen contact te maken met iets groters dan zichzelf. Een business romanticus investeert in dingen die hem na aan het hart liggen. Hij heiligt de stelling: “Beloof meer dan honderd procent, zet je in voor meer dan honderd procent en lever uiteindelijk meer dan honderd procent.”

Visie van de recensent
Leberecht heeft een prettige, aansprekende schrijfstijl. De vele aardige voorbeelden en toelichtingen, maken het boek wat mij betreft tot een aanrader. Het inspireert de lezer om de passie toch vooral maar weer ‘van stal’ te halen!

Tim Leberecht is hoofd marketing van het international ontwerp- en architectenbureau NBBJ, veelvuldig spreker en houder van TEDtalks.

Uitvoering
Handzame pocketuitvoering met 320 pagina's. Afmetingen 210 mm. Gewicht 353,00 gram. ISBN13 9789047006718.