×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘De economie’ volgens Yanis Varoufakis

De Griekse voormalig minister van Financiën Varoufakis verwerkte zijn zienswijze op de (wereld) economie in het boek ‘De economie’. In ‘De economie volgens Yanis Varoufakis, zoals uitgelegd aan zijn dochter’ (de Griekse titel was 'Spreken met mijn dochter over economie') vertaalt hij zijn ideeën over economie naar een jong publiek.

Geen jargon, geen statistieken, geen tabellen maar vergelijkingen met de leefwereld van jongeren. Varoufakis begint met een bekentenis: “Ik geeft toe dat wij economen deze gestage erosie van ons collectieve begrip van waar economie over gaat op ons geweten hebben.” Daarna volgen een reeks verhelderende vergelijkingen die hij veelal begint met een vraag, zoals: Waarom hebben de Aboriginals Engeland niet gekoloniseerd? In bevattelijke termen legt Varoufakis uit waar Europa zijn zogenaamde superioriteit vandaan haalde. Is het niet te verwachten dat zij die belang hebben bij een bepaalde gang van zaken, die gang van zaken ook hardhandig verdedigen en verrechtvaardigen?

Prijs

Veel zaken hebben een prijs, andere helemaal niet, toch zijn die dikwijls waardevoller dan dingen waar wel een prijs op staat. Hoe komt dat, waarom betalen wij ons blauw aan 'waardeloze' dingen? Waarom weigeren wij anderzijds ook maar iets te betalen voor dingen die we zeer waardevol vinden? Varoufakis doorspekt zijn boek met aansprekende voorbeelden. Zo stelt hij vast dat er in landen waar bloeddonoren betaald worden minder bloed wordt opgehaald dan in landen waar je dat gratis hoort te doen.

De staat en de bankiers

Zeer toepasselijk voor de situatie waar Varoufakis zich als politicus in bevond is zijn uitleg over de 'giftige relatie' tussen staat en bankiers. Als tegenhanger voor mijn scepsis: de auteur had, toen hij dit boek schreef, nog geen enkel vooruitzicht op een toekomstig ministerschap. Syriza haalde geen 10 procent in de peilingen en zelf was hij niet politiek actief.

Voor wie?

Varoufakis schreef dit boek weliswaar voor zijn dochter en haar leeftijdsgenoten, maar zijn kijk op de economie is ook voor veel anderen een interessant en verrassend werk geworden.

Visie van de recensent
Het boek van Varoufakis verscheen in het Grieks in 2014, dus voor zijn actieve politieke carrière van start ging. Dat logenstraft deels mijn scepsis dat ik, tijdens het lezen met regelmaat het gevoel kreeg dat Varoufakis zijn stelling aan het ‘voorkoken’ was dat Europa niet uit zelfbelang, maar uit de goedheid van het hart, Griekenland financieel zou moeten steunen. In zijn zienswijzen heeft hij het weliswaar naar mijn mening regelmatig bij het rechte eind, maar mijn scepsis vertroebelde dit enigszins. Aan de hand van voorbeelden uit de geschiedenis, literatuur, sciencefiction, en door middel van begrijpelijke economische analyses, tracht Varoufakis de lezer ervan te doordringen dat economie niet saai is, maar groots, meeslepend en dramatisch. In die opzet is Varoufakis goed geslaagd. Zo bezien is zijn boek dan ook zeker niet alleen geschikt voor de leeftijdsgenoten van zijn dochter, maar voor een veel breder publiek. Een interessant werk; het lezen (toch echt) waard.

Yanis Varoufakis was, voor hij in januari 2015 minister van Financiën werd, jarenlang professor economie aan Britse, Australische en Griekse universiteiten. Hij schreef meerdere boeken over economie. Of je het met de man eens bent of niet, niemand kan beweren dat de politicus nu iets anders zegt dan wat hij als econoom schreef en dacht over de economie in het algemeen en over de Griekse schuldenberg in het bijzonder en dat is in hem te prijzen. Varoufakis heeft een dochter uit een eerste huwelijk, die samen met haar moeder in Australië woont. Voor haar schreef hij in het Grieks dit boekje en om de economie toegankelijk te maken voor een publiek dat nog open staat voor nieuwe ideeën, als het ten minste niet wordt afgeschrikt door saaie lessen, die mijlenver staan van de leefwereld van opgroeiende kinderen. ‘De economie als uitgelegd aan mijn dochter' is het eerste boek van Varoufakis dat in het Nederlands verschijnt. Hij schreef in totaal zeven boeken. Zijn vorige boeken zijn wel verkrijgbaar in het Engels.

Uitvoering

Handzame pocketuitvoering met 189 pagina’s.

Reacties op: Recensie van ‘De economie’ volgens Yanis Varoufakis