×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Dubbelleven’

Dubbelleven is een politieroman met de 36-jarige rechercheur Johan Pieters als hoofdpersoon.In verband met het naderende pensioen van teamchef en jarenlange partner van Pieters, Louis Fransen, krijgt onze hoofdpersoon een nieuwe leidinggevende. Wanneer Pieters wordt geconfronterd met, de pas als hoofd-inspecteur afgestudeerde, 26 jarige Sophie D’Hondt, steekt hij zijn aversie voor haar niet onder stoelen of banken.Het nieuwe koppel wordt echter direct samen ingezet op een brute moord. In het gemeentelijke park van Haacht wordt het vermoorde lichaam gevonden van de 21-jarige studente Ines Vos. Het onderzoek brengt verrassende feiten aan het licht.

Zo blijkt de jonge studente ook heel andere interesses te hebben gehad dan uitsluitend haar studie.Bovendien blijkt lang niet iedereen de waarheid te spreken. Hoe dieper het onderzoek gaat, hoe meer er aan het licht komt, maar Pieters en D’Hondt moeten dan ook wel tal van vragen beantwoorden. Zoals wat de beste vriendin van het vermoorde meisje, Naomi Reuters, te verbergen heeft. Ook worden zij herhaaldelijk geconfronteerd met ene Mr Walter De Cock en blijkt het verleden van Pieters mogelijk iets te maken te hebben met het onderzoek.Vinden Sophie en Johan het antwoord op deze vragen, lossen ze de zaak op en zal hun werkrelatie zich ten goede keren? De antwoorden krijg je in ‘Dubbelleven’, waarin niets is wat het aanvankelijk lijkt.

Visie van de recensent
Een vlot geschreven en spannend verhaal waar je al snel tot over je oren ‘in zit’. Het subtiele zuiderbuurse sausje geeft de schrijfstijl van Bergs nog iets extra charmants. Wanneer je liefhebber ben van televisieseries als Flikken Maastricht en Flikken Gent, dan zal ‘Dubbelleven’ je vast en zeker kunnen bekoren.De wijze waarop Rechercheur Pieters in eerste instantie zijn aversie jegens zijn nieuwe leidinggevende, de jonge Sophie D’Hondt tentoonspreidt, gaat mij eerlijk gezegd een tandje te ver. Ook zijn reactie op een echtelijke kwestie –die ik uiteraard nog niet onthul- is naar mijn mening niet geheel natuurlijk.Ondanks dat raad ik dit debuut van Tom Bergs in het volwasssenegenre van harte aan.

Uitvoering
Uitgeverij : Mira Loves Books
ISBN : 978-90-822882-6-1
Aantal pagina’s : 220

Tom Bergs (1987) is in het dagelijkse leven werkzaam als administratief medewerker bij de Lokale Politie van Zaventem. Bergs gebruikte zijn eigen (werk)ervaring voor deze roman en liet zich adviseren door zijn collega’s. Eerder schreef Bergs al twee korte griezelverhalen voor de jeugd en binnenkort verschijnt er een verhaal van zijn hand in de bundel Sint pakt uit.