×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Golem’

Het boek
De debuutroman van Koen Stuyck is een zogenaamde faction thriller; een fictief verhaal dat gebaseerd is op ware gebeurtenissen. ‘Golem’ is een verrassende thriller over het Israëlisch-Palestijns conflict. De centrale vraag: ‘Wat als er een definitieve oplossing zou bestaan voor dit conflict’ wordt behandeld via de levens van mensen die zich omwille van hun persoonlijke geschiedenis aan één of andere kant van het conflict bevinden.

De lotgevallen van een buitenstaander dwingen hen de realiteit onder ogen te zien. De Belgische journalist, Aart Verschueren krijgt een relatie met een Oost-Europese vrouw van Joodse origine. Min of meer gelijktijdig raakt hij bevriend met een Palestijnse vluchteling. Uitsluitend om het feit dat de vriendin van Aart Joods is en zijn vriend Palestijns en zonder elkaar ook maar ooit te hebben ontmoet, vatten de twee een spontane afkeer voor elkaar op. Op verzoek van zijn vriendin Janka reist Aart af naar Israël om een tefilin (gebedsriem) af te leveren bij haar familie.

Wanneer hij zijn Palestijnse vriend vertelt dat hij naar Israël moet voor zijn werk, vraagt ook die hem zijn familie op te zoeken. Aart ontmoet zowel de familie van zijn vriendin als de familie van zijn vriend en komt van alles te weten over hun leven en de problemen waar ze mee te maken hebben.

Dan neemt het verhaal een onverwachte wending. Aart verdwijnt spoorloos. Naast de verhaallijn over Aart loopt het relaas over de Israëlische soldaat Fishel. Fishel is met verlof. Hij heeft psychische problemen maar weet zelf niet goed meer waar die aan te wijten zijn. Wordt Aart teruggevonden en wat hebben de verhalen over Aart en Fishel met elkaar te maken? Dat lees je in ‘Golem’.

Visie van de recensent
Het begin van het verhaal, dat zich in Antwerpen afspeelt, is naar mijn mening enigszins onsamenhangend en traag. Er komt vaart in het verhaal zodra Aart naar Israël vertrekt. ‘Golem’ kent twee verhaallijnen, dat van journalist Aart en dat van soldaat Fishel. In eerste instantie is dit wat verwarrend, maar allengs zal het de lezer gaan dagen wat Fishel en Aart met elkaar te maken hebben.

De roman van Stuyck is geen politiek pamflet. Het vertelt, zonder waardeoordelen, een van de grote verhalen van onze tijd vanuit een onverwachte hoek en door de ogen van gewone mensen. Het is tevens een onderzoek naar de worsteling van mensen met een ideologisch denkbeeld dat zij niet kunnen doorbreken. ‘Golem’ laat zien wat er zich allemaal kan afspelen in de genadeloze strijd tussen Israël en Palestina. Het boek leest vlot en is spannend.

Koen Stuyck debuteert naar mijn mening zeer verdienstelijk met zijn 'Golem'.

Koen Stuyck werkt als media-coördinator en woordvoerder. Daarvoor was hij onder meer journalist en reisleider. Hij geeft ook les aan Cimic, het centrum voor intercultureel management en interculturele communicatie in Mechelen. Stuyck volgt het Midden-Oosten al twintig jaar.

Uitvoering
Uitgever : Brave New Books Aantal pagina’s : 223 pagina's ISBN10 9402125442 / ISBN13 789402125443

Over Hanneke Tinor-Centi Hanneke Tinor-Centi (1960), communicatiemanager, tekstschrijver, boekrecensent en blogger.