×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Haarlem Centraal’

Het boek
‘Haarlem Centraal’ van auteur Rob van Doorn, is een uiterst spannend verhaal over een zeer actueel onderwerp: een terroristische aanslag in Haarlem.

Na een reeks bomaanslagen waarbij de meeste bestuurders van de stad en een groot aantal inwoners om het leven komen, is het aan de enig overgebleven stadsbestuurder, wethouder Frits Halen de zware taak om de stad weer overeind te krijgen en de daders in te rekenen.

Frits wordt, gedurende het onderzoek naar de daders, steeds meer deelgenoot van het werk van geheime diensten en schimmige terroristen. Hij werkt nauw samen met een voormalige medewerker, die een topfunctie bekleedt bij de AIVD, de Nederlandse veiligheidsdienst.

Naast zijn zware taak wordt Frits heen en weer geslingerd tussen zijn werk en zijn gezin. Zijn relatie komt onder druk te staan door het feit dat hij volledig wordt beheerst door wat er allemaal in ‘zijn’ Haarlem gaande is. Frits komt voor belangrijke dilemma’s te staan. In het kader van de gebeurtenissen reist Frits naar Afghanistan waar Nederlandse militairen voor een vrijwel onmogelijke opgave staan. Al Qaida is echter nog niet klaar met de wereld.

De hoofdpersonen verplaatsen zich van de mooie provinciehoofdstad van Noord-Holland via Afghanistan, Azerbeidzjan en Iran naar New York. Wie is vriend en wie is vijand? Hoe kon het gebeuren dat Frits de terroristische aanslagen heeft overleefd en overleeft het huwelijk van Frits deze enerverende tijd? Voor een antwoord op deze vragen lees je ‘Haarlem Centraal’ van Rob van Doorn.

Visie van de recensent
‘Haarlem Centraal’ is weliswaar fictie, maar de lezer beseft zich duvelsgoed dat een dergelijk scenario zomaar bewaarheid kan worden. Rob van Doorn weet te bewerkstelligen dat je het verhaal wordt ingezogen en weet zijn lezers tot het einde te boeien. De auteur verslapt geen moment met zijn verhaal; het is van het begin tot het einde spannend, intrigerend en laat zich slecht wegleggen. Je moet en zal weten hoe het verder gaat!

Enige dissonant is wellicht het feit dat de auteur in het begin van het boek veel plaatsen in Haarlem meent te moeten duiden met straatnamen. Voor uw recensent, die zelf 17 jaar in Haarlem woonde, aantrekkelijk, maar voor iemand die weinig of geen kennis heeft van deze stad heeft dit wellicht een wat hoog ‘Monopoly-gehalte’. Ondanks deze geringe kritiek raad ik ‘Haarlem Centraal’ van harte aan! Laat u meeslepen door dit ijzingwekkend realistische avontuur van een Haarlemse wethouder.

Van Doorn (1954) woonde tot zijn 35e in Haarlem. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was hij raadslid in Haarlem en daarna vakbondsbestuurder. In de periode van april 2010 tot juli 2013 was hij wethouder "van buiten" in de Spaarnestad. Tussendoor heeft hij verschillende bedrijven opgericht waar hij de bezielende directeur van was. Als consultant adviseert hij over fusies en reorganisaties. Rob woont vanaf 1996 in Amersfoort, op de rand van het dorp Hoogland. Van Doorn heeft inmiddels twee boeken op zijn naam staan. Na zijn debuut ‘Haarlem Centraal’ schreef hij ‘Onmenselijke Mensen’.

Uitvoering
ISBN 978-90-8660-247-6 Uitgever: Ellessy Crime Paperback van 343 pagina's

Over Hanneke Tinor-Centi