×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Het kleine leven van Norbert Jones’

‘Het kleine leven van Norbert Jones’ verhaalt over het leven van de 77-jarige Norbert. Hij leidt een rustig bestaan en heeft een liefdevol huwelijk, waaruit één dochter voort is gekomen. Hij is gepensioneerd en gaat helemaal op in zijn verzameling. Zijn hele leven heeft hij spullen verzameld, van krantenartikelen tot viewmasters, je kunt het zo gek niet bedenken of Norbert heeft het wel in zijn ‘collectie’. Veel van deze 19.000 voorwerpen die Norbert, keurig gearchiveerd, in zijn garage bewaard, zijn spullen die doen denken aan zijn zusje Beth die op twaalfjarige leeftijd verdween.

Op enig moment krijgt Norbert van zijn huisarts de mare dat hij niet lang meer te leven heeft. Zijn grootste zorg is wat er met zijn verzameling zal gebeuren wanneer hij er niet meer is en hij besluit een nostalgiewinkel te openen. De verzamelde rekwisieten verkoopt Norbert in ruil voor een bijzonder verhaal. Norbert verkoopt zijn items uitsluitend aan diegenen die er goede bedoelingen mee hebben. Er goed voor zullen zorgen, zo je wilt. De koper moet zijn best doen om Norbert te overtuigen. Een proces van loslaten begint, waarbij Norbert niet alleen afstand moet nemen van zijn collectie, maar ook van zijn geheimen, naasten en van het leven zelf. 'Het kleine leven van Norbert Jones' is een aangrijpend verhaal over verlies, nostalgie, liefde en ouder worden.

Visie van de recensent Een indrukwekkend romandebuut van Marloes Kemming. Kemming koos, zeker gezien haar jeugdige leeftijd voor een zeer gedurfd onderwerp. In de enorme hoeveelheid thrillers en erotisch getinte romans die er momenteel op de markt verschijnen, kiest Kemming voor een haast saaie, oudere man als hoofdpersoon van haar debuut. De manier echter waarop Kemming haar hoofdpersoon neerzet, doet je van hem houden en de wijze waarop ze, tot in de kleinste details, een situatie weet te beschrijven, zuigt je het verhaal in. Schijnbaar moeiteloos schakelt Kemming over van de gedachtenspinsels van de bijna 80 jarige Norbert, worstelend met het vooruitzicht dat allerlei vreemde mensen in zijn pas geopende nostalgiewinkel zijn verzamelde schatten betasten naar het verleden en de herinneringen van de jonge Norbert aan zijn zusje Beth. De breekbare beschrijving van de verborgen ongehoorzaamheden van Norbert wanneer hij zich ‘schuldig’ maakt aan het knoeien van jus op het schone tafelkleed tijdens het avondeten en het stiekem nemen van een flinke teug Port uit de fles wanneer zijn vrouw even niet kijkt, terwijl hij zijn ‘toegestane’ glaasje al heeft gehad, ontroerden mij tot op het bot. De scene tijdens het avondmaal is zó beeldend beschreven dat je de zouteloze aardappelen en stuk gekookte groente haast ruikt en je het gevoel hebt bij Norbert en zijn vrouw aan tafel te zitten. Kortom, ik ben bijzonder onder de indruk van de debuutroman van Marloes Kemming!

Marloes Kemming is 31 en werkt in het dagelijks leven als communicatieadviseur. Om een wereldreis te bekostigen begon ze met het schrijven van reisartikelen en kinderboeken. Met ‘Het kleine leven van Norbert Jones’ won Kemming de Coffeecompany Book Award 2015.

Uitvoering
Paperback; 284 pagina’s. Wordt verwacht op 21 november 2015. SBN: 9789401604727. 13dfab3824eae66fbf41554ba75c3c02.jpg

Reacties op: Recensie van ‘Het kleine leven van Norbert Jones’