×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Merkcultuur’ van Chris Kersbergen, Job Mensink en Ton Rodenburg

‘Merkcultuur is feitelijk een stappenplan voor het verbinden van mensen en merken’. In het boek beschrijven Chris Kersbergen, Job Mensink en Ton Rodenburg hoe je de mensfactor in het merk kunt versterken en met mensen het verschil kunt maken.Hoe verbind je talent, energie en passie aan de ambities van het merk/de organisatie? Hoe bouw je een eigenzinnige cultuur die medewerkers en klanten verbindt rond de beloften van het merk?Volgens de auteurs is de mensfactor in moderne merken steeds belangrijker. Het zijn de betrokken en gemotiveerde medewerkers die voor vernieuwing en verbetering zorgen en als ambassadeurs de verhalen rond merken vormgeven en delen. Het boek geeft een antwoord op vragen als: ‘hoe krijg je mensen mee in de plannen en ambities van de organisatie?‘, ‘hoe komt het dat in het ene bedrijf de energie er af spat terwijl het andere bedrijf vlak en grijs blijft?’ en ‘waarom is de ene organisatie een magneet voor talent, en de andere een duiventil waar talent het niet lang volhoudt?’Het antwoord ligt besloten in de ‘shared personality’ van mensen en merk. Wanneer een organisatie bewuster is van de eigen persoonlijkheid en deze drastisch – en niet vrijblijvend – weet door te vertalen naar alle aspecten van het bedrijf, leidt dat tot een gemotiveerde cultuur aan de binnenkant en een vitale reputatie aan de buitenkant.

Voor wie?
Merkcultuur is een boek voor managers en professionals in HR, recruitment, marketing- en communicatie die meer sturing willen geven aan bedrijfscultuur. Om een aantrekkelijke, onderscheidende en winnende cultuur te creëren die authentiek is en opgemerkt wordt door klanten en talent. Een cultuur die de belofte van het merk, binnen en buiten, duurzaam waarmaakt.

Visie van de recensent
Weliswaar deels een herhaling van zetten van eerder verschenen werken, maar het feit dat de stof en de theorieën vertaald zijn in een overzichtelijk model: het -Merkcultuur Model- maakt wat mij betreft dit boek toch tot een aanrader. Met name door middel van de praktische insteek voor een gestructureerde aanpak en de vele praktijkvoorbeelden ter illustratie, onderscheiden de auteurs zich met dit boek ten opzichte van eerder verschenen werken over dit onderwerp.

Over de auteurs
Chris Kersbergen, Job Mensink en Ton Rodenburg werkten jarenlang op het snijvlak van marketing, communicatie en HR, zowel bij grote internationale organisaties als vanuit toonaangevende bureaus. Voor dit boek combineren ze hun ervaring met actuele inzichten van business schools en best practices in een overzichtelijk stappenplan voor het versterken van de merkcultuur van organisaties.

Uitvoering
Pocket in handzaam formaat (220 mm), bevat 248 pagina’s. Boom Lemma Uitgevers
juni 2015.