×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Neem een geit’

Claudia de Breij (wat is ze leuk!) vraagt zich in haar boek ‘Neem een geit’, hardop af hoe te leven. Over opvoeden bestaan massa’s boeken, maar schrijfsels over levenslessen voor volwassenen zijn er niet veel. De Breij kwam tot de conclusie dat er weliswaar talloze ‘zelfhulpboeken’ op de markt zijn, maar dat die telkens over één bepaald onderwerp gaan en zelden over het ‘hele leven’. En dus…schreef ze het zelf. Hoe ga je bijvoorbeeld om met liefde, dood, vriendschap, ambitie en kinderen? De Breij gaat in haar boek, op zoek naar de antwoorden op déze en vele andere vragen. Een diversiteit aan ‘wijze’ mannen en vrouwen vertellen haar hoe zij met deze onderwerpen omgaan. In haar boek deelt Claudia deze levenslessen met haar lezers en voegt daar -en passant- ook een paar van haarzelf en jawel, haar pedicure bij.

Wijze lessen
De Breij heeft zich regelmatig gewenst dat er eens iemand langskwam die allerlei pasklare oplossingen had voor de problemen des levens. Iemand die zei: ‘Dit heb ik ook meegemaakt en toen heb ik het zó opgelost.’ Andere mensen zijn tenslotte ook volwassen geworden, verliefd geweest, getrouwd, gescheiden, opnieuw begonnen. Andere mensen hebben ook kinderen gekregen en carrière gemaakt. Ze zijn ziek geweest, in de rouw, dolgelukkig. En alle kennis daarover ligt daar maar ergens in hun hoofd te wachten tot iemand er eens naar vraagt. Bovendien liet de uitspraak van de, in maart van dit jaar overleden, filosoof en intellectueel, René Gude: 'Ga vooral te rade bij anderen' haar niet los. Indachtig deze uitspraak ging De Breij, samen met haar lief Jessica van Geel, op de koffie bij een keur aan mannen en vrouwen die allemaal de nodige levenservaring hebben. Willeke Alberti, Hedy d'Ancona, Anne-Wil Blankers, Hanneke Groenteman, Nico ter Linden, Geert Mak, Erica Terpstra, Herman van Veen, Paul van Vliet en Hans Wiegel kregen het span op bezoek. Behalve bij hen kreeg De Breij ook levenslessen van familie, vrienden en (postuum) van filosoof Spinoza (Baruch d’Espinoza). Natuurlijk ga ik, als recensent niet te veel prijsgeven, maar de ‘levensles’, waar het boek haar titel aan dankt, ga ik –een beetje- met je delen: Een arme Joodse man, die in een klein hutje woont met vijf kinderen en een zwangere vrouw verzucht tegenover zijn rabbijn dat hij gek wordt in het kleine hutje. De rabbijn adviseert hem een geit te nemen. De man brengt het advies in de praktijk. Een week later gaat hij terug naar de rabbijn omdat het nú nog voller is in het kleine hutje. De rabbijn adviseert: ‘Doe de geit weg’. Tja….je moet er even over nadenken, maar …. het geeft wél ruimte.

Visie van de recensent
Claudia de Breij heeft met haar ‘Neem een geit’ een hartstochtelijk, humoristisch en direct boek afgeleverd dat niet voor niets de ondertitel ‘Leven voor gevorderden' heeft meegekregen. Het feit dat al die wijze, leuke en amusante levenslessen van de geïnterviewde wijze mensen, door het gehele boek zijn verweven, maakt het tot een heerlijk sprankelend geheel. Deze opbouw, in combinatie met de nuchterheid en kritische zelfbeschouwing van de Breij, maakt dat ik ‘Neem een geit’ van harte aanbeveel!

Een ware alleskunner, zo kun je Claudia de Breij toch wel omschrijven. Radio, televisie, cabaret, columniste (AD en Avantgarde) en nu een boek. Wat volgt er nog meer?

Uitvoering
Nog niet bekend. Wordt verwacht in november 2015.