Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Blogpost: Hanneke van de Water

Recensie van ‘Van maken naar raken’

Het boek
Met ‘Van maken naar raken’ belooft Marjet Rutten meer opdrachten, meer omzet en een beter rendement … Wie wil dat nou niet? Het boek van Rutten gaat over het belang van strategische marketing en biedt talloze praktische inzichten, bruikbaar in déze tijd. Want, dat er heel veel veranderd is in de bouwbranche, daar waren we het al over eens, maar het marketing vak ging daar niet of nauwelijks in mee.
d4a00edcc0d1bcd050bbb6160e31d16a.jpg
Nu heeft deze branche nooit vooropgelopen op dit gebied, maar er stond dan ook niemand op die zei: ‘Zo moet het’. Rutten heeft dat gedaan. Ze laat in haar boek zien hoe je met je organisatie een continue stroom aan opdrachten binnenkrijgt en hoe je daar een goed rendement op behaalt. Volgens Rutten komt het allemaal neer op het centraal stellen van de klant. Zo simpel.. Natuurlijk wil elke ondernemer succesvol zijn.

Een goed product leveren of een goede dienst hebben is in deze tijd echter niet meer voldoende. De maatschappij is veranderd, de branche verandert. Als organisatie in de bouw-, installatie- en vastgoedsector heb je te maken met totaal andere eisen en verwachtingen dan 5 of 10 jaar geleden.

Veranderende rollen
Naast bovengenoemde veranderingen in de branche zullen ook, in rap tempo, de rollen (lees: functies) veranderen, groeien, krimpen. Zo zullen de asbestsaneerder, bestekschrijver, calculator, inkoper, werkvoorbereiders en het bouwplaatspersoneel een mindere rol toebedeeld krijgen in de bouwbranche van de (nabije!) toekomst. Daarentegen zijn er ook banen waar een duidelijke groei waarneembaar is. Daarbij valt te denken aan de software en systeem engineer, de assembleur en monteur op de bouwplaats, de product- en materiaalontwikkelaar, de bouwverkoper, de strategisch marketeer en, geloof het of niet, de gebouwpsycholoog!

Contact met eindgebruiker
Een onderwerp waar veel lezers bij zullen denken ‘dat weten wij wel’ is het (goede!) contact met de eindgebruiker. Rutten toont, met name via een praktijkvoorbeeld van Cofely, echter helder aan dat het niet alleen belangrijk, maar absoluut essentieel is! Cofely gooide rigoureus haar interne processen om en werd op die manier bouwpartner i.p.v. uitvoerder van bestekken. Hoe? Dat leest u in ‘Van maken naar raken’.

Visie van de recensent
Ongeveer 20 jaar lang heb ik zelf in de bouwbranche rondgelopen (de langste tijd als communicatiemanager) en ik moet zeggen, het boek van Rutten voelde voor mij als een soort bevestiging; een thuiskomen. Op allerlei momenten tijdens het lezen van ‘Van maken naar raken’ was er welhaast een (stripverhaal)wolkje boven mijn hoofd waar te nemen waarop stond ‘ja dussss’….. hoe vaak heb ik dat niet gezegd, als een soort roepende in de woestijn, dat wel. Rutten vatte de koe bij de denkbeeldige horens en schreef ‘Van maken naar raken’.

Tegelijkertijd dus herkenbaar, eye-opener en doorspekt met allerlei voorbeelden uit de praktijk die haar theorieën sterk illustreren. Rutten bevestigt dus veel van hetgeen wij ergens wel weten, maar enerzijds onderbouwt zij al haar stellingen zo degelijk dat zelfs de grootste criticasters er wel ‘aan moeten’ en anderzijds vult zij het aan met vernieuwingen die ook mij de ogen openen richting een wereld van nieuwe mogelijkheden. Kortom, ik raad alle bedrijven die werkzaam zijn in de bouw-, installatie- en vastgoedsector aan dit boek te lezen en vooral ook te láten lezen door medewerkers die, direct of indirect te maken hebben met marketing en of communicatie. Doen!!

Over de auteur
Rutten zet zich al jaren in voor innovatie in de sector. Dat doet zij als marketeer, innovator, aanjager, workshopbegeleider, spreker en adviseur. Zij is vanaf 1996 werkzaam in de branche; is onder meer oprichter van BouwKennis en BauInfoConsult en maakt onderdeel uit van het Bouwteam van minister Spies. Rutten geeft ook workshops over de toekomst van de sector en over de inzet van internet en social media. Daarnaast treedt zij regelmatig op als spreker en dagvoorzitter en is zij inzetbaar bij marketingvraagstukken, voor het (mede)bepalen en/of uitvoeren van marketingbeleid en het initiëren en optuigen van innovaties in de bouw en business development.

Publicaties:
- 2010: ‘Van Yab-Yum naar Dim-Sum, uitdagende visies voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector in 2025’.
- 2011: ‘Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector’.

Daarnaast schrijft Rutten regelmatig columns en artikelen over actuele ontwikkelingen en trends in de sector. Uitvoering ISBN : 978-90-815838-3-1 Aantal pagina's: : 264 Bindwijze : genaaid gebonden

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), communicatiemanager, tekstschrijver, boekrecensent en blogger.
01fbb2d8fe0eaedbc5b3bddcc5c18a61.jpg



Lees verder op mijn site

Reacties op: Recensie van ‘Van maken naar raken’