Blogpost: Aboutbooks

Recensie Wat de zee verteld

Als je het boek oppakt is het eerste wat opvalt de mooie cover. Het boek is een plaatje om te zien. Hilarisch, gelaagd en avontuurlijk dat is wat er op de voorkant word vermeld. Dit klopt ook zeker. Het is een mooi boek waarin veel aan de hand is. De hoofdpersonage, Violet, is een onrustig meisje met veel problemen, en het mooiste is dat je haar zit groeien in het verhaal tot een jonge vrouw. De ontwikkeling die ze meemaakt is heel mooi om te volgen van opstandig naar verstandig. Je leeft gelijk met haar mee en voelt wat zij voelt. Violet praat in sommige stukjes over zich zelf en noemt haar dan 'fun' in deze stukjes krijg je een beeld van haar wilde leven in New York, en dit zijn mooie stukjes, je connect hiermee met Violet en je begrijpt haar meer. Als we het dan hebben over de bij personen is Orion wel mijn favoriet. Een behulpzame jongen die voor alles en iedereen klaar staat, die zo druk bezig is met zijn eigen gevoel dat hij daarom uiteindelijk gekwets word. Je voelt dan gelijk met hem mee, het is iemand die alles voor een ander doet en dan denk je gelijk, waarom wil het bij hem nou niet lukken.

Het verhaal zelf is mooi uitgewerkt, al hoe wel ik moeite had om erin te komen, maar na mate het verhaal werd het steeds mooier. Vooral het laatste stuk waarin Violet zich realiseert dat ze is veranderd en dat dit goed is en dat het vinden van het wrak niet het belanrijkste is, is een van mijn favoriete stukken. Je ziet dan de band met de familie weer opbouwen. Het verhaal zelf is avontuurlijk doordat de zoektocht op een gegeven moment een drastische wending krijgt waarbij ze de woeste zee op gaan, en dan word het toch wel heel spannend om hoe het afloopt. Maar je leeft vooral heel erg mee met de personen die het meemaken.

De schrijfstijl is voor mij erg mooi, er word luchtig geschreven op momenten dat dit kan, en als het een beladen onderwerp is word dit heel mooi uitgewerkt en goed weggeschreven op een manier die we allemaal begrijpen. Ik kende deze auteur niet dus het was voor mij al helemaal een verassing voor wat ik zou lezen. Ik vind dan ook dat Julia Drake een goed verhaal heeft neergezet met een goede boodschap erin, met een schrijfstijl die iedereen aan spreekt. Al met al een geslaagd boek en zeker een aanrader!