×
    Jack Schlimazlnik Auteur

Blogpost: Jack Schlimazlnik

Recensies van e-boeken en de moeilijkheden daarbij

Momenteel lees ik een e-Boek. Ik wil een recensie schrijven, maar stuit op een aspect dat typisch is voor e-boeken. Laat het me uitleggen:

Als je een gewoon papieren boek leest, leest iedereen over het algemeen hetzelfde boek. Pas als er een speciale uitgave is (bijvoorbeeld Grote Letter uitgave) of als er een nieuwe druk is kun je niet meer zeker zijn dat een ander hetzelfde leest, maar dat staat over het algemeen duidelijk in het boek. Natuurlijk kan er wel eens een misdruk tussendoor schieten, maar over het algemeen kun je die inleveren voor een druk die wel correct is.

Bij e-boeken is dat anders. Ten eerste kan een e-boek in verschillende bestandssoorten gepubliceerd worden, bijvoorbeeld .mobi, .pdf of .epub. Het is niet altijd duidelijk of dat eenzelfde "druk" is. Een e-boekbestand kan zomaar tussendoor vervangen worden door een verbeterd exemplaar. Daarnaast is het device waarmee je het e-boek leest, voor een groot deel verantwoordelijk voor de leeservaring, met daarbovenop nog je eigen instellingen.

Het e-boek dat ik lees is een .epub-bestand. Ik lees het in Aldiko Premium op mijn smartphone. Ik lees vrijwel alle e-boeken op mijn Android-smartphone, dus ik ben gewend aan het formaat (ik heb een extra groot scherm gekozen). Het valt me op dat er vreemd wordt afgebroken in dit e-boek, soms midden in een woord en zonder afbreekstreepje. Ligt dat aan het .epub-bestand? Ligt het aan Aldiko? Ligt het aan Android? Is het omdat ik zo'n klein scherm gebruik? Ik weet het niet, ik heb geen idee. In andere .epub-bestanden heb ik er geen last van gehad. Die e-boeken kwamen overal vandaan, ik weet dus ook niet met welk programma het e-boek is aangemaakt en of het misschien daar aan ligt.

Mag ik verwachten dat de uitgever een e-boek test op alle devices, met alle operatingsystemen, in alle mogelijke eReaders (hard- en software)? Ik denk niet dat zo'n verwachting realistisch is, de combinaties zijn vrijwel eindeloos. En toch leest het niet fijn met dat rare afbreken. Is dat iets om in een recensie te zetten, of zal ik het achterwege laten?
Hoe zit dat met andere typische e-boek mankementen? Bijvoorbeeld afbeeldingen die niet goed weergegeven worden, of e-boeken die niet geopend kunnen worden? Hoort dat in een recensie? En wat zijn de details (device, operating system, eReader-software/hardware, enz.) die erbij horen?