Blogpost: Jaimie Pisonier

Sporten

c79a80c2b0de79da9914f1fb2f872681.jpgHallo lieve lezers,

Omdat ik op dit moment veel tijd en aandacht aan mijn gezondheid besteed, dacht ik dat het misschien leuk was om daar nog eens een korte blog over te schrijven. Bewegen is heel belangrijk en daarom staat het opnieuw in mijn agenda. Twee weken geleden startte ik opnieuw met sporten. Ik vertel jullie hieronder hoe het allemaal begon.

Omdat ik door een val van de trap, zes jaar geleden, een hoop breuken en blessures opliep, moest ik voorzichtig zijn met het uitkiezen van mijn sporten. Dus vooraleer ik te enthousiast voor mezelf een streng trainingsschema begon op te stellen, wilde ik natuurlijk graag eerst zekerheid krijgen op medisch vlak.
Ik ben naar onze huisarts gestapt om te informeren wat voor mij nog verantwoord sporten is. We hebben mijn breuken besproken, zo ook mijn scoliose. Wie nu denkt dat de dokter daarna heeft beslist dat ik niet aan sport mag doen, die zit er flink naast. Ik moet zelfs opnieuw beginnen sporten, om mijn gewrichten juist héél soepel te houden (lees:krijgen). Ik mag opnieuw gaan hardlopen, maar niet aan een te hoge snelheid. Ik mag opnieuw aan krachttraining doen, maar niet met te zware gewichten.
 
Oké, zo gezegd zo gedaan. De dagen nadien heb ik twee verschillende loopschema’s getest, om te kijken welk schema best bij mij past. Het bekende loopschema ‘Start to run’ met Evy Gruyaert is niet goed afgestemd op mijn lichaam. Het heeft voor mij een veel te zware en snelle loopopbouw. Het tweede schema, van een club uit Gent(?) werkt uitstekend. Dit schemagebruik geeft mij weer hoop en moed. Hierover schrijf ik binnenkort een blogpost. Mijn man en ik lopen ondertussen al zeven succesvolle dagen uit van dat schema. Met elke loopsessie merken we een lichte verbetering in ons uithoudingsvermogen op.

Voor het gedeelte krachttraining en lenigheid heb ik ooit het sporthandboek Anatomie van oefeningen voor gezonde gewrichten gebruikt en dat ga ik na het beëindigen van het loopschema ook opnieuw hanteren. Al die oefeningen heb ik toen ook zelfstandig kunnen uitvoeren. Hierover schrijf ik binnenkort ook nog een blog.
 
Vanaf juli begin ik hier thuis op maandag en vrijdag aan mijn sportoefeningen, op woensdag blijf ik hardlopen op de dijk, in de prachtge natuur van de Rupelstreek. O ja, nog een pluspunt aan bewegen is dat je (opnieuw) gezond(er) gaat eten. Want sporten plus een juist voedingspatroon werkt heel effectief. Het is dus een win-winactie voor lichaam en geest.

Al wie na het lezen van mijn blog denkt dat sporten niets voor haar/hem is, die heeft misschien nooit eerder de juiste sportmatch gevonden. Ga eens een paar keer op date met verschillende sportactiviteiten. Ik ben er zeker van dat er ergens een klik tussen jou en die bepaalde sport komt. Ga op ontdekking. Begin rustig, bouw jullie onderlinge relatie langzaam op. Neem vooral de tijd en ruimte om elkaar beter te leren kennen. De enige gouden regel is dat jullie ontmoeting iedere keer voor beiden een leuk weerzien moet zijn. Ik duim mee voor je.

Sport ze!
 
Redactiewerk: de ideeënkabouter

Reacties op: Sporten