Blogpost:
VictorDLV
Succesvol schrijver worden: een loterij met weinig hoofdprijzen maar met veel kansen
Auteur Anne Schepers geeft J.K. Rowling als voorbeeld van de impact van een bekende auteursnaam. ‘Een goede raad’ werd pas een klapper toen bleek dat zij erachter zat en niet Robert Galbraith, een volstrekt onbekende naam. De marketingmachine begon te draaien, Harry Potterfans renden naar de winkel. Ze zullen wel verbaasd zijn geweest: geen spectaculair fantasy-epos maar breed uitgesponnen manipulaties in een dorpsgemeenteraad...
Deejay Ad Visser zei ooit dat een wereldhit geen muzikale prestatie is, maar een commerciële. Zo kan het met boeken ook gaan. Dat is vervelend als een kwalitatief goed boek niet wordt opgemerkt en het zoveelste werk waarin een gehypede schrijver zich herhaalt een bestseller wordt. Maar een onbekende goede schrijver kan ook profijt van hebben van diezelfde marketingmachine. Hoeveel auteurs vertellen niet dat zij hun succes te danken hebben aan een redacteur en een uitgever die in hen geloofden in een debutant en van de daken schreeuwden dat we dit boek móeten lezen. Een loterij dus met weinig hoofdprijzen - maar met steeds weer nieuwe kansen.
https://decorrespondent.nl/2839/Waarom-supersterren-exorbitant-veel-meer-verdienen-dan-de-rest/260362606174-50e5d960