Blogpost: Erik Le Romancier

Waarom ik zelden tot nooit doe aan gratis boeken of winacties.

Nu de publicatie van mijn nieuwe boek steeds dichterbij komt, vragen mensen me steeds vaker waarom ik, in tegenstelling tot sommige andere auteurs, geen gratis exemplaren van mijn boeken weggeef. Of waarom ik niet allerlei ‘doe mee en win een gratis boek acties’ organiseer. Wil ik dan niet leuk, aardig en gezellig zijn? Natuurlijk wel. Sterker nog, dat ben ik ook :). Maar inderdaad: ik geef niet snel gratis boeken weg - tenzij voor recensiedoeleinden - en daar heb ik een paar heel goede redenen voor. 

De allerbelangrijkste is dat het schrijven van een boek me elke keer weer tijd en energie kost. Begrijp me niet verkeerd, die investering doe ik met alle liefde en ik krijg er ook heel veel plezier en inspiratie voor terug. Dat laat echter onverlet dat tegenover mijn investering gewoon een goede beloning mag staan in de vorm van een faire prijs. Anderen werken niet gratis. Ik hoef het ook niet voor niets te doen. Ik geniet van het schrijven van mijn boeken, maar het is geen liefdewerk oudpapier. 

Daarmee hangt samen dat boeken gratis of voor een schijntje weggeven commercieel gezien niet echt een slimme keuze is. Je kunt moeiteloos omlaag met je prijzen, maar als lezers eenmaal zijn gewend aan spotprijsjes, en daar wennen ze heel snel aan, kun je vaak maar moeilijk meer terug naar een normaal prijsniveau. Met een beetje pech is dit gestunt een eenrichtingsweg naar de ramsj. Wel omlaag, niet meer omhoog.

En wie neemt een schrijver die zijn boeken (bijna) gratis weggeeft volledig serieus? Neemt een dergelijke schrijver zichzelf eigenlijk wel serieus, zeker als hij/of zij even nadenkt over de investering die erin is gaan zitten? Hoe geloofwaardig ben je dan nog? Aanvullend argument: je kunt als producent of leverancier ook té goedkoop zijn. Iets wat weinig kost, kan in de publieke beleving namelijk nooit heel erg goed zijn. Of het nu gaat om een huishoudelijk artikel, een geleverde dienst, of een boek, zodra het product onder een bepaalde psychologische prijsgrens zakt, wordt het minder voor vol aangezien.

Allemaal goede redenen waarom ik vrijwel nooit stunt met de prijs van mijn boeken of ze gratis weggeef. Ik neem mezelf serieus, ik neem mijn werk serieus, ik wil geen prijsvechter zijn maar juist me onderscheiden op kwaliteit en kwaliteit mag wat kosten, en ik wil als het even kan ook nog iets overhouden aan hetgeen ik produceer. En dat maakt me geen moment minder leuk, aardig of gezellig ;)

Reacties op: Waarom ik zelden tot nooit doe aan gratis boeken of winacties.