20 jaar Vanmolshoop

20 jaar Vanmolshoop

‘Het jaar 2000 was gezegend om twee redenen. Ten eerste omdageen enkel Y2K-doemscenario uitgekomen was. Ten tweede omdat deze massahysterie mij ertoe bracht om drie rotringstiftjes te kopen, vastbesloten om voortaan cartoons te gaan tekenen. Een uur of twee later toonde ik trots het resultaat aan mijn eegade en nageslacht. Op de vraag welke mijn volgende cartoon zou worden, bleef ik het antwoord schuldig. Ik ging er van uit dat het onmogelijk was om meer dan eens per maand een grap te verzinnen en dat tekenaars derhalve een maandloon per cartoon verdienden. Mijn verwachtingen konden niet verder van de realiteit verwijderd zijn. Het heeft me echter niet belet om twintig jaar later op een rijke verzameling werk terug te kunnen kijken.’

Vanmol’s Hoop bundelt de belangrijkste cartoons die Erwin Vanmol deze tijdspanne maakte. Niet alleen toont het de evolutie van een cartoonist maar tevens is het reis terug door de tijd. Het is niet alleen een opsomming van gebeurde feiten, maar ook een terugblik naar hoe we tegen dingen aankeken.

‘21 markante en invloedrijke personen, die niet zelden een geliefd doelwit waren, mogen voor één keer hun pijlen op mij richten met de belofte dat alles ongecensureerd zou verschijnen': Pinar Akbas, Meyrem Almaci, Karel Anthonissen, Pieter Auwaerts, Pieter Bauwens, Tinneke Beeckman, Wouter Beke, Jan Callebaut, Greet Claes, John Crombez, Jean-Marie Dedecker, Koenraad Elst, Theo Francken, Tom Van Grieken, Christian Laporte, Michael Lescroart, Jan De Meulemeester, Gwendolyn Rutten, Hendrik Vuye & Veerle Wouters en Bart De Wever.

Met een woord vooraf van Rik van Cauwelaert.
Stripboeken
Doorbraak