De as van mijn moeder

De as van mijn moeder

Gelezen 1136 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 111 Favoriet 55 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 4 Spots 4 Hebban 1000 374   Topics 0
'Als ik terugkijk op mijn jeugd vraag ik me af hoe ik het eigenlijk overleefd heb. Uiteraard was het een beroerde jeugd: aan een gelukkige jeugd valt geen eer te behalen. Erger dan de doorsnee ongelukkige jeugd is de ongelukkige Ierse jeugd, en de ongelukkige Ierse katholieke jeugd spant de kroon.'

Frank McCourt wordt geboren als oudste zoon van een doodarm Iers gezin in het New York van de jaren dertig. Zijn vader is een onverbeterlijke alcoholist die er niet in slaagt zijn gezin te onderhouden. Nationalistisch als hij is, laat hij zijn zoontjes stram in de houding Ierse liederen zingen. Maar de magische klank van het woord Ierland gaat al snel verloren als het gezin door geldnood gedwongen remigreert naar Limerick, de geboorteplaats van Franks moeder Angela.

Frank McCourt (1930-2009) maakte zijn debuut met het inmiddels door miljoenen gelezen De as van mijn moeder, dat in 1997 werd bekroond met de Pulitzer Prize, vele andere literaire prijzen won en in 1999 werd verfilmd als Angela's Ashes. Later schreef hij de romans De nieuwe wereld en Meester!

'De as van mijn moeder is een mooi geschreven, om medeleven vragend verhaal vol humor, dat alom is geprezen om zijn literaire kwaliteiten.' de Volkskrant

'Zelden zal een lezer zo hard gelachen hebben om een katholieke jeugd in Ierland vol ellende en leed.' HP/De Tijd

'Een meesterwerk.' Elsevier

30 september 1996
31 oktober 2016
9789035117051 , 9789035117891 , 9789035120853

1 keer bewerkt, laatste bewerking door NicoleW

Reacties op: De as van mijn moeder