Ayesha

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Fantasy & SF   Topics 0

Ayesha. De terugkeer van She is het tweede deel van de She-cyclus van Sir Henry Rider Haggard (1856-1925) en is, evenals het eerste dee She, een magisch-realistische, ook wel 'fantastisch'te noemen avonturenroman van het zuiverste water, vol spanning, romantiek, symboliek en mysterie. Ayesha, de gesluierde blanke godin die in het donkere hart van Afrika over de nazaten der Egyptenaren regeerde, door haar onderdanen She-who-must-be-obeyed of kortweg She genoemd, keert terug. Aan het einde van She waren Horace Holy en zijn jongere vriend Leo Vincey er getuige van hoe zij in een enorme vlam tot een aapachtige mymmie verschrompelde; daarbij beloofde ze haar geliefde Leo Vincey, de man op wie ze duizenden jaren had gewacht, dat ze terug zou keren, mooier dan ooit. In Ayesha zijn Leo en Holly naar Cumberland teruggekeerd, waar zij allebei een mysterieuze boodschap van She/Ayesha ontvangen. Opnieuw trekken zij op avontuur uit, voor een jaren durende reis vol gevaren, ditmaal evenwel niet door Afrika maar door Tibet en Toerkestan en 'landen die nog door geen Europeaan waren bezocht'.

Fantasy & SF
She (2)