De dag van morgen

De dag van morgen

Gelezen 10 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
Justo Gil is een slimme, ambitieuze immigrant in Barcelona die als informant terechtkomt bij de Brigada Social, de geheime politie van het regime. Twaalf memorabele personages beschrijven hoe ze op een bepaald moment in hun leven met Justo in aanraking komen. Hun verklaringen vormen allemaal puzzelstukjes van de figuur Justo Gil en geven en passant een caleidoscopische kijk op de snel veranderende realiteit van de jaren zestig en zeventig in Spanje. De dag van morgen is het verhaal van de persoonlijke teloorgang van een man. Ignacio: 'Ik wilde het verhaal vertellen dat nog niet eerder was verteld. We weten niet veel over de privézaken van de Brigada Social, de boeken die erover geschreven zijn, zijn getuigenissen van Anti-Franquisten, die geleden hebben onder arrestaties en martelingen. Over collaborateurs en informanten is weinig geschreven, maar ze waren fundamenteel voor de onderdrukkers.'

Dorotea ter Horst
Signatuur