De meisjes van Ravensbruck

De meisjes van Ravensbruck

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
1989, Berlijn. De Muur is gevallen en Berlijn viert feest. Miriam is uit een lastig huwelijk gevlucht om voor haar stervende vader Henryk te zorgen. Ze voelt zich schuldig dat ze hem al jaren maar heel weinig heeft gezien; hij was het niet eens met haar huwelijk.

Dan ziet ze tijdens het verzorgen een kamptatoeage op zijn arm en kantelt alles wat ze over hem dacht te weten. Hij is niet Joods, waarom heeft hij dan in een concentratiekamp gezeten? Hij heeft nooit een woord gesproken over de oorlog. Ze gaat op zoek naar antwoorden en in zijn spullen vindt ze tot haar ontzetting een kampuniform van Ravensbrück, het vrouwenkamp. Wanneer ze in de zomen van het uniform geheime brieven aan haar vader ontdekt, die daar al 40 jaar verstopt zitten, probeert ze het mysterie van zijn verleden te ontrafelen.

‘Ellory's krachtige debuut… onthult de verontrustende waarheid over deze vrouwen en hun kracht, opoffering en uithoudingsvermogen. Pak de zakdoeken er maar bij!’ Heat Magazine

‘Een buitengewone en meeslepende roman die me van begin tot eind in zijn greep hield en ontroerde.’ Mary Chamberlain, auteur van De kleermaakster van Dachau
Luitingh Sijthoff
17 maart 2020