De rekening voor Rutte

De rekening voor Rutte

Gelezen 14 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 9 Favoriet 1 Recensies 0
Non-fictie Newsroom 1 Spots 1   Topics 0

'Er is op geen enkele manier een beleid geweest om dingen toe te dekken,' zegt premier Rutte na het laatste debat over de Teevendeal. Toch leidt juist het stelselmatig toedekken van de waarheid door het kabinet uiteindelijk tot het aftreden van minister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven. Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg raakt zo verstrikt in de affaire dat ook zij haar functie neerlegt. Drie afgetreden VVD-ers, door aanhoudend bluffen en liegen over de oude 'deal' van Teeven met een drugscrimineel. Het kabinet onder leiding van premier Rutte degradeert tijdens de bonnetjesaffaire de feiten tot een hinderlijke bijzaak. Het ministerie van Veiligheid en Justitie verliest daardoor alle geloofwaardigheid en de positie van de nieuwe VVD-minister Van der Steur komt meermalen in het nauw.

'Ik zou het morgen zo weer doen,' zegt Teeven nu nog over zijn deal tegen iedereen die het horen wil. Bij zijn aftreden als staatssecretaris zegt hij: 'Ik deed het voor volk en vaderland.' Maar volk en vaderland wisten van niets. En ze weten nog steeds niet alles. Niet over de deal, niet over de rol van Rutte, niet over de rol van Van der Steur, en niet over hoe het kabinet nog steeds de waarheid manipuleert. In dit boek onthult Bas Haan, journalist achter de Teevendeal-affaire, de hele doofpot.

Nieuwsuur-journalist Bas Haan (1973) werkt ruim vijftien jaar bij de publieke omroep, sinds 2007 bij de NTR. Voor zijn onthullingen over de Teevendeal won hij onder meer de Tegel en werd hij verkozen tot Journalist van het Jaar 2015. Ook eerder onderzoeksjournalistiek werk van hem werd bekroond en hij schreef de true crime-bestseller De Deventer moordzaak. Het complot ontrafeld.

Geschiedenis & Politiek
Journalistiek