De stenen getuigen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
De stenen getuigen is de eerste roman van de jonge Japanse auteur Hikaru Okuizumi (1956) die in het Nederlands verschijnt. Op ingenieuze wijze slaagt de schrijver erin enkele pijnlijke onderwerpen van de Japanse samenleving van na de Tweede Wereldoorlog met elkaar te verbinden: de verdringing van het oorlogsverleden, de afwezigheid van de vaderfiguur in het Japanse huisgezin en de studentenrevolte van de jaren zestig.

Manase, de hoofdpersoon van deze roman, is een maniakale verzamelaar van stenen; hij werkt zich op tot autoriteit op dat kleine vakgebied. Straffeloos gaat dat niet: zijn obsessie vindt haar oorzaak in de oorlog, toen Manase gefascineerd raakte door het geweld en eraan meedeed – een medeplichtigheid die nu zwaar op zijn geweten drukt. Zijn oudste zoon begint ook stenen te verzamelen, Manase beleeft met hem een idyllische zomer in het veld, totdat de zoon op gruwelijke wijze wordt vermoord. Manases echtgenote beschuldigt haar man van de moord, en zijn jongste zoon keert zich van hem af en sluit zich aan bij een gewelddadige ultralinkse groepering. Langzaam sluit zich het net om Manase.

"Gespierd proza" – Kenzaburo Oë
Meulenhoff

Recensies

Laurens van den Broek Auteur

In één woord: steengoed

door: Laurens van den Broek 1 like
'In één klein steentje uit een rivierbed staat heel de geschiedenis van het heelal gegrift.' Toen ik op literair platform Karakters.nu een voorpublicatie van Kenkō's De kunst van het nietsdoen las – het boek is onlangs voor het eerst door Jos Vos in het Nederlands vertaald en verschenen bij...