9789463653824_front

De trouwbelofte

Rank 6585 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

In 2005 worden Marion Kleuters en haar man eigenaar van een huis aan de gracht in Schoonhoven. Vrijwel tegelijkertijd krijgen zij de kadastrale bewonersgeschiedenis van dit monumentale pand in handen, inclusief een aantal notariële aktes. In deze gegevens fascineert haar een affaire die zich rond 1770 in hun huis heeft afgespeeld. Met veel enthousiasme duikt ze in deze geschiedenis. In 1769 maakt de toenmalige bewoner, de weduwnaar Gerrit Lasonder, de naaister Anna Mankor zwanger nadat hij haar een trouwbelofte heeft gedaan. Hij laat de notaris komen, maar als zijn familie hoort van de trouwplannen, verzetten zij zich hevig tegen het voorgenomen huwelijk, met name vanwege het standsverschil. Hierop verbreekt Lasonder zijn trouwbelofte, maar Anna Mankor laat het er niet bij zitten. Zij spant een rechtszaak aan tegen haar voormalige verloofde, eerst bij de Schepenbank in Schoonhoven en later zelfs bij het Hof van Holland in Den Haag. In deze historische roman brengt Marion Kleuters een #metoo- geschiedenis avant la lettre op aangrijpende wijze tot leven.

Historische roman (populair)
Elikser B.V. Uitgeverij