9789038805108-480x600

De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje

Rank 7758 Gelezen 368 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 30 Favoriet 17 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 1 Spots 1 Top25's 29 Hebban 1000 213   Topics 0

In 1918 debuteerde Nescio (pseudoniem van J.H.F. Grönloh) in boekvorm met de drie verhalen De uitvreter, Titaantjes en Dichtertje. Tijdens zijn leven werden deze verhalen slechts enkele malen herdrukt, de laatste keer samen met het in 1946 verschenen Mene Tekel, maar inmiddels behoren deze vertellingen met de zo eigen relativerende en melancholieke kijk op idealen, hoge verwachtingen en wereldbestormers tot het mooiste uit de schatkamer van de Nederlandse literatuur. Een levensgeschiedenis in drie verhalen, puntig en met veel humor opgetekend door het fenomeen Nescio.

Jongens waren we, maar aardige jongens. Al zeg ik ’t zelf. We zijn nu veel wijzer, stakkerig wijs zijn we, behalve Bavink, die mal geworden is.

Nijgh & Van Ditmar
04 april 2018

Lezerswaarderingen

Artikelen over De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje

Het jasje #22 - Heerlijk helder
03 november 2018 4 reacties
  Meer artikelen

Recensies

Weemoedige glimlach naar de doelloosheid van de wereld

door: Nico van der Sijde 1 reactie 3 likes
Mijn lieve vrouw gaf mij de jubileumuitgave van "De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje" als verjaardagscadeau. Ze las het boek eerst zelf, met veel vreugde, en daarna las ik het, met even veel vreugde. Ik kende deze drie verhalen uiteraard al wel, want ik las ze voor mijn lijst op de middelbare...