De vriendenreünie

De vriendenreünie

Eén schandaal te veel leidde in 2021 tot het vertrek van het volledige Limburgse provinciebestuur. In de jaren daarvoor haalde ‘het Beieren van Nederland’ al geregeld het nieuws met integriteitsaffaires: belangenverstrengelingen, smeergeld, vriendendiensten en plezierreisjes. Alles passeerde de revue. Nog verder terug in de tijd – in de jaren negentig van de vorige eeuw – was Limburg bestuurlijk ook al van slag door een reeks corruptiezaken. Burgemeesters, wethouders en ambtenaren moesten het veld ruimen en werden veroordeeld. Joep Dohmen schreef er destijds het boek De Vriendenrepubliek over. De term werd een begrip in Limburg en daarbuiten. In De Vriendenreünie richt hij nu samen met Paul van der Steen opnieuw het vizier op de Limburgse bestuurscultuur. Wat is er de afgelopen kwarteeuw gebeurd? Is Limburg gevoeliger voor integriteitsschendingen? Zit er een systeem in de vriendendiensten? En waarom komt van de keer op keer beloofde beterschap weinig terecht? Een onthullend boek over – veelal – mannen met macht en over een intrigerende, hardnekkige ons-kent-ons-cultuur.

Literaire non-fictie algemeen
Alfabet uitgevers