Dialogen over België

Dialogen over België

Welke gebeurtenissen, plekken en figuren blijven er hangen in het geheugen van achttien prominente Belgen als ze aan hun land denken? Op deze vraag zochten Franstalige en Nederlandstalige academici gedurende enkele jaren een antwoord. Ze organiseerden ontmoetingen met Belgische duo’s uit uiteenlopende maatschappelijke domeinen: de journalisten Nina Verhaeghe en Christian Laporte, de politici Herman Van Rompuy en Philippe Moureaux, de dichters Dirk Van Bastelaere en Laurence Vielle, de regisseurs Jan Verheyen en Adil El Arbi, de schrijvers Kristien Hemmerechts en Vincent Engel, de atleten Laurence Rase en Jean-Michel Saive, de zakenmensen Yves Noël & Christ'l Joris, de syndicalisten Caroline Copers en Felipe Van Keirsbilck, en de imam en islamleraar Brahim Laytouss en theologe Myriam Tonus. Je ontdekt in deze unieke dialogen hoe er tijdens de ontmoetingen gedeelde herinneringen zijn – zoals de Rode Duivels op het WK in 1986 of de zaak Dutroux – maar ook waar de herinneringen tussen de gesprekspartners sterk uiteenlopen – over de Eerste Wereldoorlog bijvoorbeeld, of over Brussel. De verschillen lopen vaak langs de lijnen van de gemeenschappen van ons land, maar zeker niet altijd. Ook verschillen tussen de maatschappelijke domeinen van de gesprekspartners worden duidelijk. In een uitgebreide conclusie brengen de redacteurs de belangrijkste rode draden en lacunes in de gesprekken samen: wat zit er in het Belgische collectieve geheugen, wat niet en hoe komt dat geheugen naar boven in de gesprekken. Dialogen over België biedt een unieke blik op België met herkenbare herinneringen voor Belgen en verrassende inzichten voor niet-Belgen.

Geschiedenis & Politiek
Maatschappijgeschiedenis