Diep geworteld

Rank 3379 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Feestelijke uitgave bij de tentoonstelling Diepgeworteld. 'Bomen in de Nederlandse schilderkunst' in het Dordrechts museum ter gelegenheid van het vijftigste bestaan van de Bomenstichting. --- Ode aan de boom in het Dordrechts Museum Aandacht voor bomen en bossen is nu relevanter dan ooit. Door klimaatveranderingen en de coronamaatregelen zijn we ons steeds meer bewust van de waarde van de natuur. Ecologisch, maar ook spiritueel. Bomen zorgen voor schone lucht, beschutting en verkoeling, maar bieden ook rust en ruimte voor bezinning. Ze spreken al eeuwenlang tot de verbeelding van schilders, figureren in oude verhalen en zijn geladen met symboliek. Bomen trotseren de seizoenen en de jaren, diepgeworteld in de grond en reikend naar de hemel. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Bomenstichting toont het Dordrechts Museum met de tentoonstelling Diepgeworteld. Bomen in de Nederlandse schilderkunst de veelzijdigheid van de boom in zes eeuwen Nederlandse schilderkunst. Van verhalende voorstellingen, realistische landschappen tot abstracte composities. Een dialoog van oude en moderne meesters. Allemaal afkomstig uit Nederlandse collecties. Een ode aan de boom en aan de schilders die dit onderwerp zo meesterlijk wisten te vereeuwigen.

Bomenstichting
01 januari 2020